امکان برداشت ۱۲۰ میلیون بشکه‌ از یک میدان نفتی قدیمی

۰۸م آذر ،

489-1.jpg

افتتاح پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی، تولید نفت خام از این میدان را ۱۲۰ میلیون بشکه افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پروژه جمع آوری و تزریق گازهای همراه میدان نرگسی که از جمله طرح های نفتی مهر ماندگار است هم اکنون در مرحله راه اندازی آزمایشی قرار گرفته است.

این پروژه با ظرفیت جمع آوری و فشارافزایی روزانه ۱۹ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت همسو با برنامه های صیانتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با هدف حفظ محیط زیست از طریق جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت و تزریق آنها به میدان نفتی نرگسی طراحی و اجرا شده است.

بر اساس مطالعات کارشناسان مهندسی نفت، با تزریق گاز به میدان نفتی نرگسی، علاوه بر آسان تر شدن عملیات تولید، حجم نفت قابل استحصال این میدان ۱۲۰ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

البته طبق وعده مسوولان شرکت ملی نفت، پروژه ساخت ایستگاه جمع‌آوری و تزریق گاز واحد بهره‌برداری میدان نرگسی باید در سال ۱۳۸۹ تکمیل می‌شد. با توجه به تاخیر در اجرای این پروژه این طرح در لیست طرح‌های مهرماندگار دولت قرار گرفت تا بلکه با توجه به اهمیت‌ طرح در تکمیل آن تسریع شود.

میدان نفتی نرگسی واقع در۳۰ کیلومتری شمال شهرستان برازجان در سال ۱۳۵۳ کشف شد. این میدان در محدوده عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از شرکتهای تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد.

مخازن این شرکت در بخش‌هایی از شهر زیدون در نزدیکی بهبهان در استان خوزستان، استان بوشهر و همچنین استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر گچساران مرکز شرکت نفت و گاز گچساران محسوب می‌شود.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در محدوده‌ای به وسعت تقریبی ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع در استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر واقع شده است. حدود ۸۳ درصد نفت کشور در این شرکت تولید می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.