امکان تشخیص اشخاص مستعد ابتلا به سرطان روده فراهم شد

۱۳م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر،  محققان دانشگاه آکسفورد با تعیین توالی کلی ژنوم DNA در ۲۰ فرد از خانواده‌هایی با سابقه شدید سرطان روده ملاحظه کردند اشخاص حامل نسخه‌های غیرطبیعی و معیوب ژن‌های POLE‌ و POLD1 بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به سرطان روده می باشند. براین اساس آنها دریافتند که کشف ارتباط بین دو ژن و سرطان روده می‌تواند از ابتلا به این سرطان جلوگیری کند.

محققان اعلام کردند که با شناسایی نسخه‌های معیوب این ژن‌ها و غربالگری اشخاصی که سابقه خانوادگی بسیاری برای ابتلا به سرطان روده دارند می‌توان اشخاص مستعد ابتلا به این سرطان را تشخیص داد و با استفاده از کولونوسکوپی و روش‌های دیگر جهت پیشگیری از وقوع این بیماری در آنها تلاش کرد.

 

به گفته این محققان، ژن‌های POLE‌ و POLD1‌ ژن‌های دخیل در فرآیندهایی می باشند که آسیب به DNA‌ را ترمیم می‌کنند و عملکرد نادرست این ژن‌ها با تجمع آسیب DNA‌ در اشخاص سبب ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود که در ابتلا به سرطان روده نقش دارند.

 

نتایج دیگر حاصل از این مطالعه با انجام تحقیقات تکمیلی دیگر در تعداد بیشتری از اشخاص برای تایید یافته‌های به دست آمده همچنین می افزاید: نسخه ناسالم ژن POLD1‌ با افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم و احتمالاً سرطان مغز همراه بوده چرا که ۷ نفر از اشخاص موجود در مطالعات تکمیلی ضمن داشتن نسخه معیوب ژن POLD1  با سرطان رحم و یک نفر هم با دو تومور مغزی تشخیص داده شده است.

 

نتایج این تحقیق در نشریه نیچر ژنتیک انتشار یافته است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.