امکان جهش ناگهانی در برنامه غنی‌سازی ایران، تفسیر مشترک منابع غربی از گزارش تفسیری نوامبر

۳۰ آبان ،

دو خبرگزاری غربی در تفسیر گزارش تفسیری اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، مهم‌ترین جنبه آن را دست یابی ایران به «توانمندی ایجاد یک جهش سریع در غنی سازی» دانسته‌اند.

به گزارش تفسیری حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، فردریک دال، در گزارش تفسیریی برای خبرگزاری رویترز از وین که روز ۲۶ آبان انتشار یافته، از قول دیپلمات‌های غربی می‌نویسد ایران در موقعیتی است که می‌تواند به زودی غنی‌سازی اورانیوم را هم در نطنز و هم در فردو افزایش دهد.

در گزارش تفسیری رویترز آمده است: «یک دیپلمات وابسته به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، روز پنجشنبه گفت آنها ظرف چند هفته آینده قادر خواهند بود تولید اورانیوم را در این مرکز افزایش دهند».

در عین حال، سوال اساسی که رویترز تاکید کرده باید برای آن پاسخی یافت این است که ایران چه وقتی تصمیم خواهد گرفت همه ماشین‌های موجود در فردو یا نطنز را عملیاتی کند.

هم اکنون در فردو چیزی حدود یک سوم و در نطنز چیزی حدود نصف ماشین‌ها فعال است.

همچنین جرج جان خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در وین هم که حاوی ارتباطات فشرده‌ای با آژانس است، از قول یک دیپلمات غربی نوشته ایران می‌تواند هر وقت تصمیم گرفت ظرفیت غنی‌سازی خود را دو برابر کند.

جان در گزارش تفسیری خود که روز ۲۶ آبان انتشار یافته می‌نویسد: «یکی از سه دیپلماتی که در این خصوص با ای پی گفتگو کرده‌اند اعلام کرد ایران اکنون به لحاظ فنی آماده است ظرف چند روز تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد خود را در تاسیسات فردو با استفاده از حدود ۷۰۰ دستگاه سانتریفوژ تقویت کند. این اقدام سبب افزایش دو برابری ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد در ایران خواهد شد و ازسوی دیگر سبب خواهد شد تا وقت دستیابی این کشور به مقدار اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به نصف کاهش یابد و ۳ ماه وقت اضافی ایجاد شود».

پایگاه اینترنتی دبکا فایل که وابسته به سرویس اطلاعات نظامی اسراییل است، سومین منبعی است که به این موضوع پرداخته است.

این پایگاه اینترنتی در تحلیل که روز ۲۹ آبان انتشار یافت از قول منابع اختصاصی خود نوشته است که کارشناسان آمریکایی اکنون بر آورد می کنند از لحظه ای که (آیت الله) خامنه ای دستور بدهد، این جهش بیشتر از دو تا سه هفته طول نخواهد کشید.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، افزایش ظرفیت غنی‌سازی ایران مهم ترین نکته‌ای است توجه غربی‌ها را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.