امکان صادرات ۳۰ درصد از تولیدات برای تولیدکنندگان شمش آلومینیوم

۰۱م آذر ،

دبیر سندیکای آلومینیوم گفت: تولیدکنندگان آلومینیوم می توانند حدود ۳۰ درصد از تولید شمش خود را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صادر کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران کیانوش حشمتی در حاشیه نشست سندیکای آلومینیوم در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با وجود ممنوعیت کلی صادرات شمش آلومینیوم صادرکنندگان می توانند برای تامین مصرف وارداتی خود مقداری از شمش تولیدی را صادر کنند که به این امر در اصطلاح سوآپ می گویند.

وی ادامه داد: سقف میزانی که تولیدکنندگان می توانند سوآپ کنند به زودی از جانب وزارت صنعت و معدن اعلام خواهد شد اما پبیش بینی می شود این میزان در حد ۳۰ درصد از کل تولید واحدها باشد.

حشمتی تصریح کرد: تا قبل از این و در ۶ ماه ابتدای امسال تولیدکنندگان تا سقف ۵۰ درصد از تولید خود را صادر می کردند.

دبیر سندیکای آلومینیوم با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود چاره ای جز صادرات بخشی از شمش آلومینیوم تولیدی ندارند افزود: تمرکز سندیکا بر روی این مطلب است که چرا باید تولیدکنندگان برای تامین مالی خود شمش آلومینیوم صادر کنند و دوباره واحدهای تولیدی دیگر مجبور به واردات همان مواد با قیمت بالاتر به کشور باشند.

حشمتی در خصوص قیمت بالای آلومینیوم در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا در گرانی قیمت ها مقصر نیست چرا که قیمت ها در بورس رقابتی تعیین می شود و لازمه عرضه کالا در بورس، تجارت آزاد است.

وی ادامه داد: اما براساس بررسی هایی که به تازگی در ستاد تنظیم بازار صورت گرفته مقرر شد که کارخانه های تولید شمش، با عرضه بیشتر مواد به بازار تعادلی در قیمت ها ایجاد کنند.

حشمتی تصریح کرد: همچنین به دلیل اینکه در کل باید بخشی از کمبودهای داخلی از طریق واردات تامین شود در ستاد تنظیم بازار مصوبه ای در این خصوص نیز عنوان شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه مقرر شده که با نظارت سندیکای آلومینیوم ۲۰ هزار تن شمش آلومینیوم به کشور وارد شود.

حشمتی افزود: در سال قبل کل میزان واردات شمش آلومینیوم ۱۵۰ هزار تن وارد کشور شده است./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.