امیدها و نگرانی های میت رامنی

درست در روزهایی که ستاد انتخاباتی باراک اوباما توانسته بود با میلیون ها دلار آگهی تلویزیونی و سخنرانی های پی در پی، موضوع دارایی های میت رامنی را به بحث روز آمریکا تبدیل کند، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، به عنوان یکی از نامزدهای معاونت رامنی مطرح شد.

افزایش مالیات و افزایش هزینه های دولت در امور اجتماعی، رویکرد کلی دموکرات های آمریکاست که در اصطلاح، جناح چپ حکومت را تشکیل می دهند. در مقابل، کاهش مالیات، میدان دادن به بخش خصوصی و توازن بودجه از طریق کاهش هزینه های دولتی به ویژه در امور اجتماعی، رویکرد جمهوری خواهان این کشور است.

در شرایطی که فشار اقتصادی ناشی از بحران مالی در غرب و تداوم نرخ بالای بیکاری، می توانست حربه ای در دست حزب مخالفت دولت باشد، اوباما توانسته بود در هفته های اخیر، با پافشاری بر ضرورت انتشار اظهارنامه های مالیاتی رامنی، وی را در تنگنا قرار دهد.

اوباما بارها این پرسش را مطرح کرده است که اگر رقیب میلیونر وی، هیچ چیزی برای مخفی کردن ندارد، چرا حاضر به انتشار اظهارنامه های مالیاتی اش نیست؟

البته استدلال اوباما، یک جریان ‘برد – برد’ برای دموکرات ها محسوب می شود. طبق قانون، شرکت ها و صاحبانشان، موظف به انتشار اظهارنامه های مالیاتی خود نیستند و تنها چیزی که باید هر سال منتشر کنند، ‘ترازنامه مالی’ شرکت است. اگر رامنی از انتشار اظهارنامه های مالیاتی اش سر باز بزند، مرتکب خطایی نشده، اما بر اتهام های دموکرات ها دامن زده است و اگر اظهارنامه هایش را منتشر کند، از نظر روانی، ستاد انتخاباتی خود را در موضع انفعال و پاسخگویی قرار داده است.

در چنین دوراهی سختی است که ناگهان اعلام ‘احتمال نامزدی کاندولیزا رایس به عنوان معاون میت رامنی’، گفتمان غالب در رسانه های آمریکا را تغییر می دهد؛ هرچند ممکن است این احتمال هرگز به واقعیت نپیوندد.

با توجه به اینکه دقیقا ۱۰ روز دیگر مسابقات المپیک لندن آغاز می شود، رامنی این فرصت را یافته که از حالا تا یک ماه بعد، از موضع قدرت در افکار عمومی آمریکا حاضر شود. اهرم های قدرت رامنی در افکار عمومی آمریکا در ادامه بررسی شده اند:

۱٫ المپیک لندن

این نامزد جمهوری خواه، ۱۰ سال پیش، مدیر المپیک زمستانی سالت لیک سیتی در آمریکا بود و خاطرات خوش آن المپیک نزد مردم این کشور در کنار ادعای مدیریت اجرایی قوی ، اکنون المپیک لندن را به فرصتی تبلیغاتی برای رامنی تبدیل کرده است.

در همین راستا، قرار است میت رامنی برای حضور در مراسم افتتاحیه المپیک به لندن سفر کند و قطعا رسانه های دست راستی آمریکا آن را پوشش خواهند داد.

هرچند، باراک اوباما نیز برای آنکه فرصت تبلیغاتی لندن را به طور کامل در اختیار رقیب خود قرار ندهد، همسرش را ‘در راس یک هیات دولتی’ به مراسم افتتاحیه خواهد فرستاد.

۲٫ معرفی معاون

احتمالا رامنی چند روز پس از آغاز المپیک، پیش از آنکه هیجان ناشی از تبلیغات سیاسی – المپیکی سرد شود، معاون خود را معرفی خواهد کرد. هر چند معرفی معاون، پیش از مراسم المپیک هم دور از ذهن نیست.

اهمیت معرفی معاون در نظام انتخاباتی آمریکا بسیار زیاد است. هواداران حزبی، معمولا به نامزد ریاست جمهوری از حزب خود در هر صورت رای می دهند، اما معاون رییس جمهوری است که می تواند آرای بی طرف ها و کسانی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته اند را جذب کند.

معاون، همچنین نقش تکمیل کننده نامزد را هم ایفا می کند. به عنوان مثال، باراک اوباما، در سال ۲۰۰۸ که نامزد ریاست جمهوری آمریکا شد، نماینده تازه وارد مجلس سنا بود و تقریبا هیچ تجربه ای به ویژه در امور حکومتی و بین المللی نداشت. انتخاب ‘جوزف بایدن’ به عنوان سناتور قدیمی و عضو ارشد کمیسیون روابط بین الملل کنگره، این نقیصه را پوشش می داد.

۲ – الف – کاندولیزا رایس

رایس دارای دکترای علوم سیاسی و استاد دانشگاه استانفورد در آمریکاست .

وی در مبارزات انتخاباتی با توجه به دو عامل ‘جنسیت’ و ‘رنگ پوست’ می تواند زنان و اقلیت های نژادی آمریکا را به خود جلب کند.

اما سه مشکل عمده بر سر نامزدی کاندولیزا رایس وجود دارد:

یک. رایس پیشتر از آزادی سقط جنین پشتیبانی کرده بود. این یکی از خط قرمزهای حزب جمهوری خواه به عنوان حزب مذهبی و دست راستی آمریکا است. انتخاب رایس به سمت معاون رامنی، حتی اگر با مخالفت حزبش روبرو نشود، به دموکرات ها این امکان را خواهد داد که میت رامنی را به پایدار نبودن بر باورهای سیاسی اش متهم کنند.

دو. باراک اوباما تقریبا یک ماه پیش اعلام کرد که اگر دوباره رییس جمهور شود، به ‘فرزندان مهاجران غیرقانونی’ اجازه اقامت دایم در خاک ایالات متحده را خواهد داد. موضوع مقابله با مهاجرت غیرقانونی از ارکان سیاست های جمهوری خواهان است و این شعار اوباما، سبب شده که در همین یک ماه، اکثریت بالایی از لاتین تباران آمریکایی هوادار وی شوند. تغییر نظر اقلیت های قومی از طریق معرفی کاندولیزا رایس بسیار بعید به نظر می رسد.

سه. اگرچه وزارت کاندولیزا رایس از سال ۲۰۰۵ به بعد، سبب شد که آمریکا از بحران روابط با متحدان اروپایی خود خارج شود، اما در هر حال، وی نمادی از دوران زمامداری جرج بوش پسر است و ممکن است دموکرات ها بتوانند از او برای یادآوری تلخی های ریاست جمهوری بوش نزد مردم آمریکا استفاده کنند.

نکته دیگر این است که هر بار از کاندولیزا رایس درباره احتمال معاونت رامنی پرسیده شده، وی قاطعانه چنین احتمالی را رد کرده و گفته است ترجیح می دهد در دانشگاه به فعالیتش ادامه دهد.

۲ – ب – مارکو روبیو

نظام انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر تصاحب آرای انتخاباتی ایالت ها استوار است و نه بر شمار رای دهندگان. اگرچه میان ‘رای انتخاباتی’ ایالت ها و میزان جمعیت شان کمابیش ارتباطی وجود دارد، اما کارشناسان این روش انتخاباتی را شیوه ای سالم نمی دانند. چنانکه ایالت های وایومینگ با بیش از ۵۰۰ هزار نفر، داکوتای شمالی با بیش از ۶۰۰ هزار نفر، داکوتای جنوبی با ۸۰۰ هزار نفر و مونتانا با حدود یک میلیون نفر جمعیت، هر کدام سه رای انتخاباتی دارند.

هر نامزدی که حتی با تفاوت یک رای در ایالتی پیروز شود، کل آرای انتخاباتی آن ایالت را از آن خود می کند.

از میان ۵۰ ایالت آمریکا، رای دهندگان در ۹ ایالت (فلوریدا، اوهایو، ویرجینیا، آیوا، پنسیلوانیا، کلورادو، کارولینای شمالی، نوادا و نیوهمپشایر) گرایش آشکار به حزب خاصی ندارند و ممکن است به هر کدام از دو نامزد ریاست جمهوری رای دهند. به همین دلیل، بیشترین رقابت انتخاباتی سال ۲۰۱۲، در همین ۹ ایالت خواهد بود. از آنجایی که حزب جمهوری خواه با رنگ قرمز و حزب دموکرات با رنگ آبی شناخته می شود، ایالت های بی طرف را گاه با عنوان ‘خاکستری’ معرفی می کنند.

مارکو روبیو، سناتور تازه وارد، جوان و محبوب ایالت فلوریدا است. انتخاب او به عنوان معاون رامنی، ممکن است ۲۹ رای انتخاباتی ایالت فلوریدا را برای جمهوری خواهان تضمین کند.

روبیو پدر و مادری کوبایی دارد که به آمریکا مهاجرت کرده اند و خود او متولد آمریکا است. همین تبار لاتینی، ممکن است بخشی از آرای لاتین تباران را به سوی جمهوری خواهان بازگرداند.

اما دو مشکل بزرگ بر سر راه روبیو برای معاونت ریاست جمهوری قرار دارد:

یک. وی پیش از این، یکبار به استفاده نابجا از حساب های کارت اعتباری حزبش متهم شده بود و اگرچه اتهام وارده بسیار جزیی بود، اما همین می تواند برای او در رقابت های ریاست جمهوری دردسرساز شود.

دو. اگر تا روز معرفی معاون میت رامنی، مسجل شود که جمهوری خواهان در نظرسنجی های ایالت فلوریدا از باراک اوباما پیشی گرفته اند، ممکن است رامنی به جای انتخاب مارکو روبیو، فردی را به معاونت برگزیند که آرای یک ایالت دیگر (مثلا اوهایو) را برایش تضمین کند.

۲ – پ – راب پورتمن

رابرت پورتمن، حقوق دان، وکیل دادگستری و سناتور آمریکا از ایالت اوهایو است. وی پیشتر، نماینده اوهایو در مجلس نمایندگان آمریکا بود.

ناظران سیاسی، راب پورتمن را به عنوان ‘نامزد بی خطر’ می شناسند که ریسک کمتری را متوجه میت رامنی خواهد کرد. اگرچه ‘پورتمن’ جاذبه های فردی مارکو روبیو را ندارد، اما ایالت او (اوهایو)، جزو ایالت های خاکستری است و ۱۸ رای انتخاباتی دارد. پورتمن یکی از نامزدهای جدی برای معاونت رامنی است.

۲ – ت – باب مک دانل

رابرت (باب) مک دانل، فرماندار ایالت ویرجینا و سرهنگ سابق نیروی زمینی آمریکاست. وی پیش از فرمانداری ویرجینیا، دادستانی کل این ایالت را نیز برعهده داشت.

ویرجینیا به طور سنتی سرخ رنگ بود، اما در انتخابات ۲۰۰۸ به باراک اوباما رای داد. اهمیت بازگشت ویرجینیا به اردوگاه جمهوری خواهان سبب شده که ‘مک دانل’ به عنوان یک نامزد جدی معاونت ریاست جمهوری مطرح شود.

ایالت ویرجینیا، ۱۳ رای انتخاباتی دارد. مک دانل نیز در زمره ‘نامزدهای بی خطر’ به شمار می رود؛ هرچند شانس راب پورتمن برای معاونت رامنی بیش از اوست.

۲ – ث – دیگران

از تیم پالنتی، فرماندار سابق ایالت مینه سوتا، بابی جیندال، فرماندار ایالت لوییزیانا، کریس کریستی، فرماندار ایالت نیوجرسی، جان ثون، سناتور داکوتای جنوبی و حتی ریک سنتورم، فرماندار سابق پنسیلوانیا و رقیب رامنی در انتخابات درون حزبی هم به عنوان نامزدهای معاونت وی یادشده است که البته گزینه هایی بعید به نظر می رسند.

۳٫ همایش سراسری جمهوری خواهان

همایش سراسری جمهوری خواهان، دقیقا ۴۰ روز دیگر در شهر تامپا (ایالت فلوریدا) برگزار خواهد شد. از آن زمان تا یک هفته بعد که همایش سراسری دموکرات ها برگزار می شود، نبض افکار عمومی و رسانه ای آمریکا در اختیار میت رامنی خواهد بود.

رامنی قول داده است که تا پیش از همایش سراسری، معاون خود را معرفی کند. برخی افراد نزدیک به وی گفته اند که حتی ممکن است او گزینه خود برای معاونت را در هفته جاری اعلام کند.

** فرجام سخن

معیارهای انتخاب معاون رییس جمهوری در آمریکا تقریبا با همه کشورهای جهان فرق دارد. در صورتی که رییس جمهور به هر دلیلی نتواند به کارش ادامه دهد (از جمله اینکه جانش را از دست بدهد)، معاون او تا پایان دوره، عهده دار وظایفش خواهد بود. بنابراین کسی باید چنین مقامی را برعهده گیرد که از توانایی اداره کشور برخوردار باشد. در عین حال، گاهی توانایی جذب آرای ایالت های خاکستری، در آمریکا، از شایستگی افراد برای اداره کشور هم مهمتر است.

دموکرات ها از مزیت رسانه ای در آمریکا برخوردارند. تقریبا به جز روزنامه وال استریت ژورنال و تلویزیون فاکس نیوز که جمهوریخواه هستند، همه رسانه های بزرگ این کشور گرایش به دموکرات ها دارند. دلیل این گرایش این است که روزنامه ها، تلویزیون ها و حتی هالیوود از دیرباز، هواداران لیبرالیسم به شمار می رفته اند و چون سیاست دموکرات ها لیبرال تر و جمهوری خواهان محافظه کارانه تر است، رسانه ها و سینمای آمریکا به دموکرات ها تمایل دارند.

در مقابل، چون صنایع نفتی و اسلحه سازی در آمریکا به جمهوری خواهان نزدیک ترند، این حزب در جذب منابع مالی، اندکی بهتر از دموکرات ها عمل می کند (این موضوع، همیشگی نیست. برای مثال در انتخابات سال ۲۰۰۸ اوباما بسیار بیشتر از رقیب جمهوری خواهش اعانه جمع آوری کرد).

نرخ بیکاری در آمریکا ۸٫۲ درصد محاسبه شده که از زمان آغاز به کار اوباما هم بیشتر است. بر اساس پیش بینی کارشناسان، این نرخ تا آبان ماه امسال (زمان انتخابات) نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه ممکن است افزایش هم بیابد. بیکاری، چشم اسفندیار دولت باراک اوباما خواهد بود. اگر میت رامنی بتواند مردم آمریکا را متقاعد کند که او برنامه ای برای حل بحران اقتصادی و بیکاری در این کشور دارد و نیز، معاونی را برگزیند که آرای ایالت های خاکستری را جلب کند، می تواند رقیب جدی برای اوباما در انتخابات آتی باشد.

ایرنا**۹۱۶۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۶۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.