امید به زندگی در ایران ۲۰ سال افزایش یافته است

ممتاز نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی امید به زندگی در ایران حدود ۲۰سال افزایش یافته است، گفت: امید به زندگی در زنان از ۵۲ سال به ۷۴ سال و در مردان به ۷۲ سال افزایش یافته که این امر به دلیل ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی در کشور است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خانه ملت، دکترحسینعلی شهریاری در دومین همایش ملی تجلیل از سالمندان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) که در مرکز همایشهای غدیر این نهاد برگزارشد گفت: به دلیل ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، امید به زندگی از ۵۲سال، در زنان به ۷۴سال و در مردان به ۷۲ سال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت حضور سالمندان در خانواده به عنوان محور وحدت و تقویت کننده صله ی ارحام بر لزوم حرمت این عزیزان تأکید کرد .

دکتر شهریاری دراین همایش ضمن تشکر از اقدامات و تلاشهای کمیته امداد امام خمینی(ره) نسبت به سالمندان جامعه خواستار سرمایه گذاری و اصلاح وضعیت درآمدی و توجه به سلامت اجتماعی آنها شد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با افزایش سن امید به زندگی در بعد از انقلاب و گسترش جامعه ی سالمندی در ایران آمادگی کمیسیون بهداشت و درمان را برای بررسی طرحها و برنامه های کمیته ی امداد امام خمینی (ره) در زمینه وضعیت معیشتی سالمندان ابراز کرد.

وی با اشاره به تقلیل توانمندی ها و قابلیت های سالمندان به دلیل کهولت، نقش تربیت دینی را در سلامت معنوی و روحی سالمندان موثر دانست.

دکتر شهریاری با اشاره به اینکه پیش بینی می شود سال ۱۴۰۰جمعیت سالمند ۱۰ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل بدهد، گفت: افراد ۶۰ سال به بالا را سالمند می نامند در حالیکه یک فرد۶۰ ساله ازتوانمندیهای بسیاری برخوردار است و می توان با برنامه ریزیهای دقیق از ظرفیتها و توانایی های آنان استفاده کرد.
ریئس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می توان از کاهش تواناییهای فرد در سالمندی یشگیری کرد و آن را به تعویق انداخت، گفت: در مجلس هشتم طب سالمندی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت و هم اکنون به صورت تخصصی در چند دانشگاه راه اندازی شده است.
وی بابیان اینکه هنوز در زمینه بهداشت و درمان سالمندان سرمایه گذاری های جدی انجام نشده است، گفت: بیماریهای جسمی را می توان با انجام آزمایشهای جاری پیشگیری کرد و هزینه سنگین درمانی را نیزکاهش داد،اماسلامت روحی و روانی وسلامت اجتماعی و معنوی آنان را باید بیشتر مورد توجه قرار داد.
وی با بیان اینکه خانه سالمندان از غرب وارد فرهنگ ما شده است، افزود:‌ خانه سالمندان با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی سازگاری ندارد؛اما تا زمانی که وضعیت معیشت خانواده به گونه ای باشد که زن و مرد مجبور به کار در بیرون از خانه باشند، حذف خانه سالمندان امکان پذیر نیست.
شهریاری تصریح کرد:باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا توان مالی خانواده ها ارتقاء یابد تا بتوانند سالمندان خود را در خانه نگهداری کنند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.