امید تازه محققان به کنترل ام‌اس

سلامت > تحقیقات
بر اساس نتایج پژوهشی جدید، داروی مورد استفاده در درمان سرطان، می‌تواند روند پیشرفت بیماری خود ایمن مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) را کاهش دهد.

این کشف محققان موسسه کارولینسکای سوئد که فعلا در مرحله حیوانی با نتایج مثبت همراه بوده است، می‌تواند روش‌های درمانی نوینی را پیش روی بیماران مبتلا به ام‌اس قرار دهد.

بیماری ام‌اس به علت حمله سلول‌های سفید خونی به سیستم عصبی مرکزی(CNS) به وجود می‌آید؛ (CNS)ها به طور طبیعی توسط سد خونی مغزی محافظت می‌شوند. التهابی که توسط ام اس ایجاد می‌شود موجب نفوذپذیری سد خونی برای عبور سلول‌های ایمنی می‌شود. طی این بیماری سیستم ایمنی به نخاع و مغز آسیب می‌رساند و با تخریب بافت عصبی باعث اختلال بینایی، رعشه و سایر ناتوانی و معلولیت‌های عصبی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طی این پژوهش، محققان موش‌های مبتلا به ام‌اس را با داروی «ایماتینیب» تحت درمان قرار دادند. به گفته دکتر «نیلسون» این دارو با جلوگیری از نفوذ سلول‌های سفید خونی به بافت عصبی و سرکوب واکنش خود ایمن، از پیشرفت بیمای ام‌اس جلوگیری کرده و علایم عصب شناختی این بیماری را بهبود می‌بخشد.

در حال حاضر، آزمایش این دارو بر نمونه‌های انسانی در صدر تلاش محققان قرار دارد و امید است در آینده‌ای نزدیک، اثربخشی این دارو بر انسان نیز تایید شود.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.