امید کارگران به شورای عالی کار است

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران واقعی شدن حق مسکن و بن خواربار کارگران در شورای عالی کار را خواستار شد و گفت: کارفرمایان افزایش هزینه‌های خود را با تغییر قیمت تمام شده کالا جبران می‌کنند ولی کارگران به جز شورای عالی کار امید دیگری برای افزایش دستمزد ندارند.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه اخیر کمیته دستمزد گفت: مسایل حاشیه‌ای دستمزد از متن و اصل آن بیشتر است. علیرغم پرداختن به موضوع هزینه سبد معیشت کارگران در آخرین نشست کمیته دستمزد، متاسفانه گروه کارفرمایی به مباحث حاشیه‌ای دامن زده و بعضا مباحثی انحرافی در جلسات مطرح می‌شود که وقت‌گیر است و موجب می‌شود دیر به نتیجه برسیم.

سال سختی برای تعیین دستمزد داریم

وی تاخیر در برگزاری جلسات کمیته دستمزد و کشاندن جلسات مزد به آخر سال را به سود کارگران ندانست و گفت:امسال هم گروه کارگری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا واقعیتهای زندگی کارگران را در شورای عالی کار نشان بدهد هرچند که امسال، سال سختی برای تعیین دستمزد کارگران داریم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: تاکید ما این است که یک کارگر یا نیروی انسانی باید به لحاظ معیشتی آنقدر تامین باشد که بتواند کار کند و معیشت هم مولفه‌های مختلفی از جمله مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل، تحصیل و … را شامل می شود. انتظاراتی مثل اینکه کارگر باید تفریحات و یا پس انداز داشته باشد را هم شامل می‌شود ولی ما از اینها فاکتور می‌گیریم و می‌گوییم تامین خوراک کارگران واجب‌تر از پس انداز است.

سهم دستمزد در تولید ارتباطی به جلسه مزد ندارد

ابوی در عین حال با بیان اینکه تعیین سهم دستمزد در قیمت تمام شده تولید ارتباطی به جلسه دستمزد شورای عالی کار ندارد، ‌ اظهار کرد: شورای عالی کار کمیته نرخ‌گذاری کالای تولید شده نیست بلکه تنها مرجعی است که دستمزد کارگران در آن تعیین و ابلاغ می‌شود. بنابر این اگر کارفرمایان دنبال تعیین سهم دستمزد از تولید هستند می‌توانند در کمیته نرخ گذاری سازمان حمایت یا وزارت صمت مبنا و مولفه‌های هزینه‌ها را اعلام و مشخص کنند و پس از آن دستمزد را به شورای عالی کار ببرند اما به طور حتم نان ۱۵۰۰ تومانی که امروز کارگر می‌خرد هم در قیمت تمام شده کالا اثرگذار است. به بیان ساده اگر کارفرمایان از هزینه‌ها شکایت دارند، کارگران هم از بیشتر شدن هزینه‌های زندگی گلایه‌مندند لذا با درنظر گرفتن این مساله باید به سمت تعیین دستمزدی واقعی برویم.

وی تصریح کرد: منصفانه نیست که دستمزد کارگر کم و هزینه‌های زندگی او زیاد باشد و اعضای شورای عالی کار قطعا به این موضوع واقفند. کارفرمایان افزایش کارفرمایان افزایش هزینه‌های خود را با تغییر قیمت تمام شده کالا یا سودی که برای آن درنظر می‌گیرند، جبران می‌کنند ولی کارگران جز شورای عالی کار جای دیگری برای افزایش دستمزد و کاهش هزینه‌های زندگی ندارند.

ضرورت واقعی شدن کمک هزینه مسکن و بن‌خواربار کارگران

این مقام مسئول کارگری در پایان با تاکید بر واقعی شدن کمک هزینه مسکن و خواربار کارگران اظهار کرد:اگر تاکید داریم قانون کار اصلاح شود یکی از مباحثش این است. در حال حاضر کمک هزینه مسکن پاسخگوی اجاره بهای خانوارهای کارگری نیست و با وجود تاکید بر اختصاص ماهانه سبد حمایتی به کارگران این امر هیچگاه محقق نشده است لذا بن خواربار و حق مسکن کارگران باید به طور واقعی در شورای عالی کار دیده شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سومین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار بدون آنکه به موضوع تعیین رقم سبد هزینه کارگران بپردازد به دلیل ورود به مباحث غیر مرتبط از جمله سهم دستمزد در قیمت تمام شده بدون نتیجه پایان یافت. پیش از این در دومین جلسه کمیته دستمزد نیز قرار بود به راهکارهای ترمیم حقوق و دستمزد و تقویت معیشت جامعه کارگری پرداخته شود اما اختلاف نظر گروه کارفرمایی و کارگری این جلسه را هم بی نتیجه گذاشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.