امیرعبداللهیان مطرح کرد: جزئیات طرح شش ماده‌ای ایران دربارهٔ سوریه/مرحله دوم گفت‌وگوها در دمشق

۲۸م آذر ،

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در خبرگزاری “نووستی” اعلام کرد که ایران طرح شش ماده‌ای را برای حل بحران سوریه ارایه می‌دهد.

به گفته وی، طرح ایران شش بخش مشخص دارد که عبارتند از: توقف فوری خشونت، گفت‌وگوی ملی، تشکیل دولت آشتی ملی، ضرورت کمک‌رسانی به مردم سوریه به ویژه با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان در این کشور، آزادی زندانیان و بازداشت شدگانی که جرم و جنایتی علیه مردم سوریه مرتکب نشده باشند و بخش ششم – جریان آزاد انتقال خبرها و دسترسی رسانه‌ها به تمامی بخش های کشور سوریه.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان این که ایران در مورد دو بخش اول (توقف خشونت و گفت‌وگوی ملی) اقداماتی را طراحی و دنبال کرده است، اظهار کرد: گفت‌وگوی ملی سه هفته پیش در تهران به شکل گسترده برگزار شد و مرحله دوم آن طی روزهای آینده در دمشق پایتخت سوریه برگزار می گردد. این گفت‌وگو بین نمایندگان واقعی مردم سوریه، معارضین و نمایندگان حکومت در تهران انجام شد و به زودی در دمشق گام دومش بر داشته می‌شود.

وی با اشاره به این که این طرح دارای مبانی مشترک و قابل قبولی بوده و به طرف روسیه ارایه شد، تاکید کرد: تهران و مسکو نسبت به مفاد این راه کار اتفاق نظر دارند.

امیر عبداللهیان همچنین در پاسخ به سوالی در باره تاثیر تحریم های اتحادیه اروپا در اقتصاد ایران اظهار داشت: اطلاعاتی که می‌گوید صادرات نفت ایران نصف شده و طبیعتا درآمد ایران نصف شده است، اطلاعات درستی نیست.

وی گفت: این درست است که خرید نفت ایران توسط بعضی از کشورها کاهش یافته است اما نفت ایران دارای بازار جهانی متنوعی است. صادرات نفت ایران در ۹ ماه اول سال میلادی جاری به مراتب بیشتر از یک سال پیش است.

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این که تحریم‌ها ممکن است مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند، افزود: اما به سبب این که ما کشور بزرگ و اقتصاد بزرگی هستیم، مشکل و فشار جدی را از تحریم‌ها ملاحظه نمی‌کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که ایران بیش از ۳۰ سال است که در شرایط تحریم به سر می‌برد، به شوخی گفت: شاید اگر تحریم ها را بر دارند، مشکل پیدا کنیم!

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.