امیرنیا: نگذاشتیم چراغ تصویرگری خاموش بماند/غریب‎پور: دوسالانه تصویرگری تعطیل‎کردنی نیست

۰۴ تیرماه ۱۳،

در نشست رسانه‎ای دوسالانه تصویرگری مطرح شد

دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری در جمع خبرنگاران گفت: پس از ۱۱ سال کار دشواری پیش رو داریم با این حال کاری ارائه خواهیم داد که همگان به این نتیجه برسند که نمی‏‌توان دوسالانه تصویرگری را تعطیل کرد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری هنر ایران، نشست ششمین دوسالانه تصویرگری در جمع خبرنگاران و با حضور علی‌اصغر امیرنیا؛ مدیر مرکز هنرهای تجسمی، کیانوش غریب‎پور؛ دبیر دوسالانه ششم تصویرگری و علی هاشمی شهرکی؛ دبیر علمی دوسالانه صبح امروز چهارم تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نشست خبری که اصحاب رسانه سال‌ها منتظر برگزاری آن بودند، اول مدیر مرکز هنرهای تجسمی دربارهٔ جایگاه هنر تصویرگری گفت: هنر تصویرگری در ایران جایگاه قابل احترامی دارد و به ویژه در زمینه کتاب کودک دارای نقش موثری است. البته برای دیده شدن این هنر، تنها یک اتفاق خاص دارای اهمیت نیست، بلکه باید سازماندهی درستی انجام شود.

وی همچنین به وقفه ۱۱ ساله برگزاری دوسالانه تصویرگری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دوسالانه تصویرگری از سال ۸۱ تاکنون برگزار نشده است، شاید استفاده از عنوان “دوسالانه” برای آن اعتراضات بسیاری را درپی داشته باشد اما این هنر در برنامه‌های معاونت هنری فراموش نشده است و ما در جشنواره هنرهای تجسمی میزبان هنر تصویرگری هستیم.

امیرنیا با بیان اینکه امروز شاهد کلید خوردن ششمین دوسالانه تصویرگری با همکاری انجمن تصویرگری هستیم، اظهار کرد: به استناد ماده ۱۱ شرح وظایف مرکز هنرهای تجسمی همه دوسالانه‎ها باید با همکاری انجمن‎ها و صنوف هنری برگزار شود و این اتفاق هنری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی پیشرفت، توسعه و اشاعه هنرهای مختلف تجسمی را هدف اصلی برگزاری دوسالانه‎ها دانست و گفت: برگزاری دوسالانه با هدف حضور حرفه‎ای‌ها و بزرگان رشته‎های مختلف هنری برگزار می‎شوند. از سوی دیگر برگزیدگان این دوسالانه‎ها به بینال‌های خارجی نیز راه پیدا می‌کنند و در آنجا می‏توانند قریحه و هنر خود را به رخ بکشند.

وی با اعلام این خبر که به زودی یک جدول زمانبندی برای دوسالانه‎ها تنظیم خواهد شد افزود: در این سال‎ها هنرمندان با حضور در جشنواره‎های مختلف نگذاشته‌اند چراغ هنر تصویرگری خاموش بماند.

پس از وی کیانوش غریب‎پور دبیر دوسالانه ششم تصویرگری در سخنانی دربارهٔ دوسالانه اظهار کرد: زمانی که پنجمین دوسالانه تصویرگری در سال ۸۱ برگزار شد فضای حرفه‏ای و اجتماعی ما با امروز بسیار متفاوت بود ؛ برگزیدگان آن روزها اکنون برای خود استاد می باشند و شاگردانی در این ۱۱ سال تربیت کرده‏اند به همین سبب ما با وضعیت پیچیده‎ای روبه‎ور هستیم.

وی ادامه داد: به لحاظ حرفه‏‌ای ترجیح می‏دهم دربارهٔ این دوره دوسالانه پیش‌بینی نکنم و تنها امیدوارم که خدا کمک کند تا جایگاه دوسالانه را نه به عنوان یک اتفاق نوستالژیک بلکه به عنوان یک حرکت هنری حفظ کنیم.

غریب‌پور سوءتفاهم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دربارهٔ هنر تصویرگری و تعلق این شاخه به آن معاونت را از دلایل عمده تاخیر در برگزاری ۱۱ ساله دوسالانه تصویرگری عنوان کرده و ادامه داد: متاسفانه بسیاری نمی‎دانند که تصویرگری با آنکه بخشی از پروسه تهیه کتاب کودک است اما تصویرگران آرتیست می باشند و حوزه فعالیت آنها به معاونت هنری مربوط است.

دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری دربارهٔ برگزاری دوسالانه با همکاری انجمن تصویرگران نیز اظهار کرد: خوشبختانه دوستان معاونت هنری به سبب داشتن نگاه حرفه‏‌ای برگزاری دوسالانه‎ها را به دست انجمن‌‏ها سپرده‎است به همین سبب هیات مدیر مرکز هنرهای تجسمی و انجمن تصویرگران نهایت تلاش خود را صرف کرده‎اند تا دوسالانه برگزار شود.

وی همچنین دربارهٔ تفاوت دوسالانه با دیگر جشنواره‎ها و مسابقات هنری نیز گفت: در تمام دنیا دوسالانه‎ها برای این برگزار می‏‌شوند که دوره هنری قبل از خود را بررسی کرده و برای دوره بعدی جهت تعیین کنند؛ این نکته در دیگر جشنواره‎ها اتفاق نمی‎افتد زیر آنها عموما موضوعی می باشند. در مورد دوسالانه تصویرگری ما با شرایط خاصی روبه‏‌رو هستیم؛ اکنون ۱۱ سال است که تصویرگری ما در نقطه‌ای باقی مانده است، گویی ما در این نقطه گیر کرده‎ایم و در این سال‌ها الگوی زیبایی شناسی ما در تصویرگری نیز تغییر نکرده است. شخصا فکر می‎کنم که ما به خون تازه‎ای در هنر تصویرگری نیاز داریم و امیدوارم در دوسالانه ششم این خون تازه در رگ‌‏های هنر تصویرگری به جریان درآید.

غریب‎پور همچنین دربارهٔ تاریخ برگزاری دوسالانه تصویرگری نیز گفت: روز ۲ آبان روی خواهد بود که می‌‏تواند در تاریخ تصویرگری ما تعیین کننده باشد.

وی همچنین دربارهٔ بخش‌‌های مختلف دوسالانه ششم تصویرگری نیز توضیح داد: با توجه به سکوت ۱۱ ساله هنر تصویرگری در بخش مسابقه اصلی دوسالانه کتاب‎های انتشار یافته در ۱۰ سال قبل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصویرگران همه آثار خود که در این دوره زمانی به صورت کتاب انتشار یافته است را برای ما ارسال خواهند کرد. همچنین با توجه به آنکه موضوع دوسالانه‌‏های چهارم و پنجم تصویرگری به ترتیب جهان عاشقانه‌ها و جهان مهر و ماه بود، بخش موضوعی این دوره به موضوع جهان نورها و و سایه‎ها اختصاص خواهد داشت. در این بخش هنرمندان یه تابلو برای ما ارسال خواهند کرد که خارج از فرم روایی موضوع یاده شده را به تصویر خواهد کشید. همچنین در بخش استعدادهای جوان نیز دوستان جوانی که تا کنون کتابی از آنها منتشر نشده است می‎توانند با انتخاب داستانی از ادبیات کهن ایران و تصویرسازی حرفه‏ای آن به صورت کتاب، شرکت داشته باشند.

در ادامه این نشست علی هاشمی شهرکی؛ دبیر علمی ششمین دوسالانه تصویرگری نیز در سخنانی دربارهٔ این بخش از دوسالانه اظهار کرد: اصل و اساس بخش علمی دوسالانه به موضوع دنیای تازه تصویرگری اختصاص داده شده است. در ۱۱ سالی که دوسالانه تصویرگری برگزار نشد، تصویرسازی دارای شاخه‎های تازه به جز کتاب کودک شد. امروز در زمینه انیمیشن، بازی‎های رایانه‎ای، تبلیغات و مواردی از این دست شاهد حضور پررنگ هنر تصویرگری هستیم و جا داشت که این بخش در دوسالانه ششم حتما لحاظ شود.

وی ادامه داد: بخش علمی دوسالانه تازه تصویرگری قصد دارد این شاخه‌‏ها را به عنوان بخش‌هایی از هنر تصویرگری ثبیت کند زیرا متاسفانه جایگاه این نوع فعالیت‏‌ها تا امروز مشخص نبود و معمولا زیرمجموعه گرافیک یا انیمیشن تصور می‎شدند. امسال ما با نمایش‎ها بهترین نمونه‏‌های دست اول خارجی و داخلی گام تازهی در هنر تصویرگری برخواهیم داشت.

سپس در بخش پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه نیز بهروز غریب‌پور دربارهٔ نحوه برگزاری و بین‌المللی بودن دوسالانه توضیح داد: گام عملی ما این است که دوسالانه‎ای آبرومند و نه رویایی برگزار کنیم زیرا پس از ۱۱ سال کار دشواری پیش رو داریم و بودجه خاصی هم به دوسالانه تعلق نگرفته است. با این حال کاری ارائه خواهیم داد که همگان به این نتیجه برسند که نمی‏‌توان دوسالانه تصویرگری را تعطیل کرد. دربارهٔ بین‎المللی کردن دوسالانه نیز باید بگویم که این کار امر دشواری نیست و قبلا نیز انجام شده است اما با توجه به محدودیت‎های زمانی در این دوره آن را انجام ندادیم.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری دربارهٔ مکان برگزاری و انتشار یافتن کتاب دوسالانه اظهار کرد: انتشار یافتن کتاب دوسالانه یکی از برنامه‏‌های قطعی ماست. در زمینه مکان برگزاری نیز مایل بودیم همچون دوره‎های قبل دوسالانه در موزه هنرهای معاصر برگزار شود که به سبب برنامه‏‌های تازه موزه این امر امکان‎پذیر نیست. به همین سبب مکان برگزاری به زودی به رسانه‌‏ها اعلام خواهد شد.

دبیر دوسالانه ششم تصویرگری همچنین در تجلیل از پیشکسوتان عرصه تصویرگری در دوسالانه نیز گفت: چهار استاد تصویرگری در این‌دوره تجلیل خواهند شد و برای چهار استاد دیگر نیز که در جریان توصیرگری ما موثر بوده‎اند ورکشاپ‎هایی برگزار می‎شود.

اصغر امیرنیا نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران دربارهٔ بودجه دوسالانه تصویرگری پاسخ داد: سعی کردیم بودجه مناسبی را درنظر بگیریم که مناسب جشنواره باشد.

ششمین دوسالانه ی تصویرگری قرار است نیمه دوم سال جاری از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری انجمن فرهنگی -هنری تصویرگران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار شود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/
۶۵/۳۲

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.