امین‌الله رشیدی، خواننده قدیمی رادیو به کافه خبر می‌آید / پرسش‌های خود را مطرح کنید

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امین‌الله رشیدی آهنگسازی و خوانندگی را از سال ۱۳۲۷ در رادیو ایران آغاز کرده و تا سال ۱۳۴۴ بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته که با همکاری نوازندگانی چون حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، عباس شاپوری، انوشیروان روحانی و… اجرا شده است.

این هنرمند در طول سه دهه، افزون بر آهنگ‌هایی که ساخته، تعدادی از آثار دیگر موسیقی‌دانان به نام ایران از جمله موسی معروفی، حسین یا حقی، علی تجویدی، همایون خرم، شاپور نیاکان و… را هم به صورت زنده در رادیو خوانده است.

نیمی از آهنگ‌های رشیدی، پیش از سال ۱۳۳۴ که امکان ضبط در رادیو وجود نداشته، به صورت زنده اجرا شده که برای همین اثری از آن‌ها به جا نمانده است. با این وجود، تعدادی از آثار این آهنگساز از سال ۱۳۷۸ در قالب آلبوم‌هایی چون «عطر گیسو»، «من عشقم»، «افسونگر»، «بخت گمشده»، «چشم شب» و «دلم تنگ است» انتشار یافته و به گوش نسل امروز رسیده است.

ترانه‌های این قطعات را شاعران و ترانه سرایان مشهوری چون ابوالقاسم حالت، رهی معیری، فریدون مشیری، مهرداد اوستا، تورج نگهبان، بیژن ترقی، مهدی حمیدی شیرازی، عبداله الفت، پرویز وکیلی و… سروده‌اند.

رشیدی همچنین آهنگ‌های بسیاری روی اشعار شاعران نو‌پرداز از جمله مهدی اخوان ثالث، نادر نادر‌پور، فریدون مشیری، نیما یوشیج، منچهر آتشی، نصرت رحمانی و… ساخته که تنها تعداد اندکی از آن‌ها اجرا شده است.

این هنرمند علاوه بر آهنگسازی، خوانندگی و ترانه سرایی، در نویسندگی نیز دستی دارد و تا کنون دو کتاب «از کاشان تا جزایر قناری» (سفر نامه به کشورهای جهان) و «عطر گیسو» (نیم قرن خاطرات رادیویی) به علاوه ده‌ها مقاله و نقد مطبوعاتی به چاپ رسانده است.

کاربران محترم خبرآنلاین می‌توانند پرسش‌های خود را زیر همین خبر در بخش کامنت‌ها مطرح کنند.

۵۸۲۴۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.