امیّه بن سعد طائی؛ مجاهد جنگهای جمل صفین و نهروان در کربلا

از تابعین، یاور امیر المومنان مجاهد جنگ ها جمل،‌ صفین نهروان سوار کار و شجاع بصیرتمند به قرآن و اهل بیت، مخلص و دوستدار اهل بیت،‌ فداکار و پاکباز، دشمن شناس.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، اصالت یمنی داشت و در کوفه زندگی می کرد. نسب او را امیّه بن سعد بن زید طائی نوشته اند. کینه او ابو صمصام بوده است.

زمان پیوستن به اباعبدالله
شب هشتم محّرم به امام پیوست. گویا همراه با تعدادی از یاران سپاه امام آمد.

نحوه شهادت
 همه منابع، شهادت او را در حمله اولی یعنی در اولین حمله دانسته اند. سن: به سبب حضور در جنگ ها امیرالمومنان و تابعی بودن سن او را حدود ۶۰ ساله دانسته اند.

ویژگی ها و فضایل

از تابعین، یاور امیر المومنان مجاهد جنگ ها جمل،‌صفین نهروان سوار کار و شجاع بصیرتمند به قرآن و اهل بیت، مخلص و دوستدار اهل بیت،‌ فداکار و پاکباز، دشمن شناس.

نام در زیارتنامه ها و منابع

در زیارت نامه ها نام وی ذکر نشده است. امّا در منابع معتبر مانند: حدائق الوردیه ص ۱۲۲ اعیان الشیعه ج ۱ ص ۶۱۱ تنقیح المقال ج ۱ ص ۱۵۳ ابصارالعین: ص ۱۱۴ منتهی الامال ج ۱ ص ۳۵۳ سلحشوران طف ص ۲۴۰ به وی اشاره شده  است.

رجز
رجزی را به وی نسبت نداده اند.

اطلاعات دیگر
وی پس از اطلاع از ورود اباعبدالله به کربلا، به سمت کربلا حرکت کرد و ورود او در شب هشتم به همین سبب است. احتمالاً همراه با سپاهیانی که به کربلا می آمدند خود را به کربلا رساند و به امام ملحق شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.