انبارهای پُر از کالاهای اساسی در تهران/ کمبودی در بازار وجود ندارد+ تصاویر

یکی از ابزارهای تنظیم بازار مناسب در مقاطع افزایش تقاضا در کشور ذخیره‌سازی کالاهای مورد نیاز مردم در این ایام است.

ذخیره‌سازی به عنوان یک روش کوتاه مدت می‌تواند تأثیرات خاص خودش را داشته باشد. در اجرای فاز اول قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها به زعم بسیاری از کارشناسان آنچه باعث توفیق اجرای قانون و جلوگیری از بروز تورم ۷۰ درصدی در کشور شد ذخیره‌سازی مناسب کالاها به مدت ۲ سال به دستور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور بود. اما از آغاز سال جاری و با افزایش قیمت برخی کالاها نظیر مرغ یکی از دلایل عدم کنترل بازار عدم ذخیره‌سازی این کالای استراتژیک اعلام شد.

با نگاهی به اقتصاد دهه شصت و اقتصادی که همراه با ۸ سال دفاع مقدس بود می‌توان به این مهم دست یافت که ذخیره‌سازی یکی از روش‌های مهم در کنترل بازار بوده است. به طوری که یحیی آل‌‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران و همچنین یکی از مدیران وزارت بازرگانی در دهه جنگ و وزیر بازرگانی در دولت سازندگی بارها اذعان داشته است که آنچه باعث شد تا تورم کالاهای اساسی به حداقل میزان ممکن در زمان ۸ سال دفاع مقدس برسد ذخیره‌سازی ۲۴ قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم در آن مقطع بود.

با افزایش تحریم‌ها توسط نظام سلطه آنچه بیش از هر چیزی می‌تواند ضامن اقتصاد کشور باشد وحدت و هماهنگی همه گروه‌ها در رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و همچنین عبور و سربلندانه از مقطع فعلی کشور است.

به نظر می‌رسد مسئولان تنظیم بازار کشور برای کنترل روانی جامعه باید اقدام لازم را در خصوص کنترل بازار و همچنین ذخیره‌سازی مناسب کالاها انجام دهند تا به لحاظ روانی مردم در آرامش باشند و التهابی که در خصوص بازار مرغ اتفاق افتاد برای همیشه رخت بربندد.

برای رسیدن به این هدف مهم به همراه دو تن از بازرسین سازمان صنعت، معدن تجارت استان تهران و همچنین عکاس خبرگزاری فارس به چند انبار کالاهای اساسی در خیابان مولوی تهران رفته و از وضعیت ذخیره‌سازی کالاها و همچنین موجودی انبارها گزارشی تهیه شده است.

بنابر این گزارش وضعیت ذخیره‌سازی برنج در واپسین روزهای باقیمانده تا فصل برداشت در بازار عمده‌فروشی تهران مناسب اعلام می‌شود و قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی بین ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام می‌شود و در همین بین به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در عمده‌فروشی‌های مولوی ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش می‌شود.

و نکته جالب در بازار برنج آن است که در میان برداشت‌های اندکی که در استان گیلان صورت گرفته است شاهد کاهش چشمگیر قیمت در برنج‌های تازه نیستیم و نهایت فاصله قیمتی برنج تازه تا برنجی که یک سال در انبار مانده است بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان است در حالی که به زعم انبارداران چهارراه مولوی این فاصله در سال‌های گذشته هزار تومان بوده است.

 

بنابر این گزارش قیمت حبوبات نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است اما واردات لوبیا و عدس از کشورهای آسیای میانه باعث شده است تا بازار این محصولات وضعیت بهتری داشته باشد.

یکی از انبارداران چهارراه مولوی معتقد است در خصوص حبوبات هیچگونه کمبودی وجود ندارد و تنها مساله در خصوص این کالای استراتژیک افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ آن است.

همانطور که در تصاویر می‌بینید قیمت هر کیلوگرم عدس ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم لوبیا چشم‌بلبلی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم لپه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و … است.

 

بنابر این گزارش قیمت خرما که یکی از محصولات پرمصرف در ماه مبارک رمضان است نسبت به سال گذشته رشد داشته است و قیمت عمده‌فروشی آن بین ۵ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش می‌شود در حالی که قیمت خرمای درجه یک تا سطح شهر تا هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان هم رسیده بود.

یکی از فعالان بازار مولوی معتقد است که دلیلی ندارد خرما تا این حد افزایش قیمت داشته باشد و در این خصوص نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها صورت گیرد.

 

افزایش قیمت هر کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی در فصل برداشت گوجه‌فرنگی از دیگر مسائلی است که تعجب انبارداران مولوی و بازار را در پی داشته است. عدم اجرای فاز دوم قانون‌هدفمند‌کردن یارانه‌ها و همچنین قرار گرفتن در فصل برداشت گوجه‌فرنگی دلایلی است که باعث می‌شود تا مخاطب در خصوص افزایش قیمت این کالا تعجب کند چرا که تولید و بسته‌بندی این کالا هیچ وابستگی به منابع خارجی نداردکه دلایلی مثل نوسانات نرخ ارز هم بدان اضافه شود. اما در خصوص این کالا آنچه واضح و روشن است فراوانی این کالا در بازار است.

 

یکی از فعالان بازار مولوی در خصوص توزیع ماکارونی در بازار معتقد است هیچ گونه کمبودی در خصوص این کالا وجود ندارد اما با افزایش قیمت گندم و آرد در دو ماه گذشته محصولات و فرآورده‌های آردی نظیر ماکارونی و هم‌خانواده‌های آن افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد داشته است.

 

با گشت و گذار در انبار کالاهای اساسی در پایتخت آنچه بیش از هر چیزی نظر مخاطب را جلب می‌کند فراوانی کالاهای اساسی در انبار و عدم وجود نگرانی در اکثر کالاها است اما به نظر می‌رسد مسئولان باید تمهیدات لازم را برای کنترل قیمت این کالاها داشته باشد. چرا که به نظر می‌رسد برخی از اقشار دهک‌های پایین جامعه در تأمین برخی کالاها دچار مشکل هستند.

 

از جمله توصیه‌هایی که کارشناسان اقتصادی به مردم می‌کنند تا از اقدام به ذخیره‌سازی‌های خانگی خودداری کنند و به بازار اعتماد کرده و هر گونه التهاب را در خرید‌های خود کنار بگذارند.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.