انتخاباتی که پیش تخلفاتش مرجع رسیدگی ندارد!

در قانون اساسی هیچ پیش‌بینی برای تخلفات زودهنگام انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری نشده و نهاد خاصی هم برای رسیدگی به این تخلفات زودهنگام در نظر گرفته نشده است.

 به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آتی تنور این بازی سیاسی از سوی کاندیدای احتمالی واحزاب فعال در این حوزه اغاز به کار کرده که از این میان می‌توان به برگزاری ضیافت افطاری سیاسی در میان جریان‌های دخیل در انتخابات اشارهکرد.

اما در میان تکاپوی آشکار و پنهان برای نشستن بر روی کرسی پاستور مهمترین بحثی است که طی چند ماه مانده به برگزاری این رویداد مهم سیاسی کشور قابل نقد وبررسی است و البته تخلفات پیش آمده فعالیت‌های زودهنگام برخی کاندیداهای ریاست جمهوری هم محل بحث بسیار دارد. باشگاه خبرنگاران با مروری بر این تخلفات، فرازهای مختلف آن را بررسی می‌کند.

قانون اساس و تخلفات پیش از انتخابات ریاست جمهوری

در قانون اساسی هیچ پیش‌بینی برای تخلفات زودهنگام انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری نشده و نهاد خاصی هم برای رسیدگی به این تخلفات زودهنگام در نظر گرفته نشده است.

طبق قانون ضرورتی برای استعفای افرادی که قصد کاندیداتوری دارند، وجود ندارد و افراد می‌توانند تا آخرین لحظات در سمت‌های خاص خود حضور داشته باشند.

اگر گزارشی از تخلفات زودهنگام کاندیداها به شورای نگهبان برسد به عنوان پرونده‌ای نگه‌داری می‌شود که در زمان انتخابات رسیدگی خواهد شد ولی این شورا نمی تواندپیش از انتخابات به این امر ورود پیدا کند که این مسئله نیز ضعف بزرگی در قانون انتخابات محسوب می‌شود.

 اما در این میان اظهارات عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه قانون در برار تبلیغات زود هنگام سکوت کرده ودر این مورد ایراد داردو شورای نگهبان در مورد بحث تبلیغات زود هنگام توسط برخی اتز چهره ها نیز اظهارات پیشین را تکرار می کندوبیان می دارد اگر جایی باشد که تخلف صریحی صورت گرفته باشد ما مثل روال قبلی بررسی می‌کنیم.

ورود مجلس برای تغییر قانون انتخابات

طی هفته‌های گذشته برخی از وکلای خانه ملت عزم خود را برای تغییر در این قانون جزم کرده‌اند. از جمله آنکه یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس، حذف شدن برگزاری انتخابات از مجموعه وظایف وزارت کشور را عاملی در تامین سلامت انتخابات خوانده و گفته بود: با این اقدام زمینه طرح هرگونه شبهه و ایراد از سوی احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی مبنی بر حمایت دولت از جریانی خاص رفع خواهد شد.

بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون شوراها

از سوی دیگر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور‌ مجلس شورای اسلامی طی هفته‌های گذشته بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار خود داشته است.

امیر خجسته عضو این  کمیسیون نیز با اشاره به کهنه و مندرس بودن قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: قبل از داغ شدن موضوع انتخابات آینده بازنگری های و اصلاحات لازم در این بخش صورت خواهدگرفت.

برهمین اساس ضرورت بازنگری و اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در  کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت .

نهاد نظارتی بر انتخابات

حجت الاسلام قاسم روانبخش درگفتگو با باشگاه خبرنگاران پیرامون نهاد نظارتی برفعالیت‌های قبل از انتخابات اظهار داشت: نهاد نظارتی بر تخلفات و تبلیغات قبل از انتخابات بر طبق قانون اساسی به شورای نگهبان واگذار شده است.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه شورای نگهبان می‌تواند نظارت خود را به قبل از برگزاری انتخابات توسعه دهد، عنوان کرد: شورای نگهبان با توجه به دفاتری که در سراسر کشور دارد، می تواند فعالیت‌های زود هنگام نامزدهای احتمالی انتخاباتی را در همه شهرستان ها کنترل کند.

وی همچنین اظهار داشت: با جمع آوری گزارش های تخلف و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی افرادی که از پست و مقام و موقعیت خود سو‌ ء استفاده می کنند شورای نگهبان نمره منفی در پرونده اینگونه اشخاص درج کند و حتی اعلام شود چنین اقداماتی منجر به عدم تأیید صلاحیت آنها برای کاندیدا شدن در انتخابات می‌شود.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه “تبلیغات زود هنگام تخلف محسوب می‌شود “،اظهار داشت: از شورای نگهبان انتظار داریم که دغدغه و نگرانی مقام معظم رهبری را مرتفع کند.

تخلفات کاندیداهی بدون تعیین صلاحیت

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه افرادی که هنوز صلاحیتشان توسط شورای نگهبان برای کاندیداتوری تأیید نشده است با جو سازی تبلیغات زودهنگام این نهاد را در برابر عمل انجام شده قرار می‌دهند، تصریح کرد: به موجب جوسازی‌های افراد شورای نگهبان در برابر تصمیم قهری قرار می‌گیرد، و به مانند سال ۷۶ که خاتمی ۶ماه زودتر از موعد فعالیت انتخابات خود را شروع کرد و با فضای پیش آمده شورای نگهبان چاره ای برای پذیرش وی نداشت و همچنین درسال ۸۴و  ۸۸هم بعضی افراد این روند را تکرار کردند.

وی با اشاره به اینکه تجربه‌های انتخاباتی گذشته باید درنظر گرفته شود، تشریح کرد: برخی کاندیداهای احتمالی با فعالیت گسترده در دانشگاه‌ها و جوامع کوچک فضا را به سمتی سوق می‌دهند که شورای نگهبان نتواند آنها را رد صلاحیت کند و با رد صلاحیتشان توسط طرفداران خود در سراسر کشور مشکلات امنیتی برای نظام ایجاد می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روانبخش با ذکر این نکته که اگر به طور قانونی جلوی تبلیغات زود هنگام گرفته شود این مسائل رخ نمی‌دهد، تأکید کرد: تنها مجموعه‌ای که می‌تواند از تخلفات زود هنگام جلوگیری کند شورای نگهبان است واین نهاد درباره نظارت خود قبل از انتخابات می‌تواند از ضوابطش استفاده کند و در امر اجرایی آن از نیروی انتظامی، کمک بگیرد و از ورود افراد متخلف جلوگیری کند.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.