انتخابات ایران از نگاه مطبوعات جهان/فیگارو : هاشمی رفسنجانی چیزی برای ازدست دادن ندارد

۲۶اردیبهشت،

فیگارو:
بازگشت هاشمی رفسنجانی می‌تواند نقطۀ مهمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد. مرد ۷۸ ساله‌ای که گفته می‌شود صدای اصلاح طلبان است، به نظر می‌رسد سایرین را پشت سر بگذارد. رفسنجانی، یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران، چیزی برای ثابت کردن ندارد و چیزی هم برای از دست دادن ندارد.
این در حالیست که تحریم‌ها اقتصاد ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده، تداوم فعالیت‌های هسته‌ای، سایۀ تهدید حملۀ اسراییل بر ایران را سنگین کرده و به علاوه ایران نگران تبعات جنگ داخلی سوریه است و تلاش می‌کند که بحران انتخابات سال ۲۰۰۹ تکرار نشود.
اما رفسنجانی یک پراگماتیک و طرفدار اقتصاد باز است و امید می‌رود که بتواند راهکاری برای توافق با غرب بیابد.

دیلی تایمز پاکستان:
مذاکرات هسته‌ای در وین و پاکستان در حالی برگزار شد که ایران خود را آمادۀ انتخابات ریاست جمهوری می‌کند و همین مسئله روند پیشرفت مذاکرات را دچار اختلال کرده است. عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده است: “اگر گروه ۱+۵ ترجیح می‌دهد مذاکرات پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، این تصمیم خودشان است، اما از نظر ما روند مذاکرات می‌تواند حالت معمول خود را ادامه دهد”.
نکتۀ جالب انتخابات اینجاست که مذاکرات توسط جلیلی هدایت می‌شود- فردی نزدیک به رهبری ایران- که خود برای انتخابات ثبت نام کرده است. عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیداتوری جلیلی و کمپین انتخاباتی روند مذاکرات ایران با قدرتهای جهان را کُند خواهد کرد، گفته است: اینطوری که تصور می‌کنید، نیست. دولت بعدی ایران با توجه به اینکه چه کسی رئیس‌جمهور خواهد بود، از منافع، جایگاه ایران و حقوق ملت دفاع خواهد کرد.

لیبراسیون:
تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد مذاکرات پرونده هسته‌ای-که جلیلی نیز یکی از کاندیداهای شرکت‌کننده در آنست- محکوم به شکست است. مارک فیتزپاتریک، یکی از کارشناسان در موسسۀ بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن در این باره می‌گوید: واضح و روشن است که تا پیش از برگزاری انتخابات هیچ پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای رخ نخواهد داد.
۱۷۵۲ 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.