انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد

۳۰م دیماه ،

ساکنان سرزمین‌های اشغالی امروز (سه‌شنبه) به پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا ۱۲۰ نماینده حاضر در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و احزابی را که تشکیل دهنده دولت آتی خواهند بود، انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این رای‌گیری که نوزدهمین انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود، احتمالا دولتی که به سمت افراطگرایان متمایل است، انتخاب می‌شود؛ امری که فرصت‌ها برای دستیابی به معاهده صلح با فلسطینی‌ها را تضعیف کرده و دورنمای انزوای دیپلماتیک بیشتری را برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت.

افرادی که در این انتخابات پیروز شوند با مسائل سیاست خارجی و دیپلماتیک مهم از جمله برنامه هسته‌ای ایران و فشار برای از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها مواجه می‌شوند. همچین فشارهای داخلی چون بحران بودجه و اقدامات ریاضتی نیز از جمله مواردی می باشند که اشخاص منتخب با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.

نظرسنجی‌ها دائما نشان داده‌اند که حزب افراطی “لیکود” بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به دیگر رقبا برتری نسبی دارد.

با این حال همزمان با نزدیکتر شدن زمان انتخابات، آمارها و ارقام نشان داد که حمایت‌ها از ائتلاف “لیکود- بیت نو” کاهش یافته است؛ به طوری که بر اساس این نظرسنجی‌ها هم اکنون حزب لیکود می‌تواند ۳۲ کرسی، ۱۰ کرسی کمتر از آنچه که اکنون در اختیار دارد، کسب کند و حزب چپ “کارگر”، نیز ۱۷ کرسی را کسب می‌کند.

نظرسنجی‌های نهایی هفته قبل نیز نشان داده که ائتلاف “لیکود- بیت نو” می‌تواند بین ۶۱ تا ۶۷ کرسی در مقایسه با ۵۳ تا ۵۷ کرسی احزاب چپ میانه و عرب کسب کند.

در همین حال یکی از قابل توجه‌ترین رقیبان بنیامین نتانیاهو برای احراز پست اول وزیری رژیم صهیونیستی، “نفتالی بنت”، رهبر جوان و کاریزماتیک حزب راست افراطی مذهبی و ناسیونالیست موسوم به “خانه یهود” است که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ رهبری این حزب را بر عهده گرفت. حزب “خانه یهود” که به شدت مخالف تشکیل کشور فلسطین است در سال ۲۰۰۹ تنها موفق شد سه کرسی را در پارلمان کسب کند اما احتمالا در این انتخابات ۱۵ کرسی به دست می‌آورد و می‌تواند در آینده شریکی برای دولت باشد.

۶۵ / ۵ میلیون اسرائیلی واجد شرایط شرکت در این انتخابات می باشند و می‌توانند در ۱۰۱۳۲ پایگاه رای‌گیری آرای خود را داخل صندوق‌های رای بیندازند. این انتخابات در ساعت پنج امروز به وقت گرینویچ آغاز شده و ۱۵ ساعت بعد تمام می‌شود.

هم‌چنین اوضاع امنیتی در زمان برگزاری این انتخابات تشدید شده است و بیش از ۲۰ هزار مامور پلیس برای تضمین امنیت مستقر شده‌اند.

با وجود احتمال بازگشت نتانیاهو به قدرت، سوال اساسی این است که وی چگونه می‌خواهد ائتلاف تشکیل دهد و رژیم صهیونیستی را درخصوص مسائل مهمی چون شهرک‌سازی‌ها، مذاکره با فلسطین و ایران هدایت و رهبری کند.

“شالوم یروشالمی”، در روزنامه معاریو نوشت: در دولت ائتلافی بعدی که شامل حزب “لیکود-بیت نو”، “خانه یهود”، “شاس”، “اتحاد تورات یهودی” و احتمالا “یش‌عتید” می‌شود، ما با اکثریت نمایندگان مذهبی و یهودیان افراطی برای اولین بار در تاریخ پارلمان اسرائیل (کنست) مواجه می‌شویم. این یک پیروزی بزرگ برای شهرک نشینان است که به یک نیروی ایدئولوژیکی پیشرو بدل شده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.