انتخابات پیش از موعد در عراق

جام جم آنلاین: نوری المالکی نخست وزیر عراق پس از تلاش‌های نافرجام به منظور پایان دادن به بحران سیاسی از طریق مذاکره، خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شده است.

به گزارش پرس تی وی تصمیم مالکی پس از آن اتخاذ شد که رقیب سیاسی‌اش، حزب العراقیه، نه تنها از ورود به مذاکرات به منظور حل و فصل بن بست سیاسی سرباز زد، بلکه کمپینی برای برکناری وی به راه انداخت.

مالکی روز چهارشنبه (۷ تیر) با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت نخست وزیری عراق گفت: “زمانی که طرف مقابل از نشستن پای میز مذاکره امتناع می‌کند و بر اجرای سیاست‌های تحریک آمیز که لطمات زیادی به منافع مردم عراق وارد می‌کند، اصرار دارد، نخست وزیر، خود را ملزم به اعلام برگزاری انتخابات پیش از موعد می‌داند.”

پیش‌تر قرار بود دور آتی انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۲۲ برگزار شود. براساس قانون اساسی عراق، پارلمان با “رای اکثریت مطلق نمایندگان” یا به درخواست نخست وزیر و رضایت رئیس جمهور” منحل می‌شود.

مخالفان مالکی اوایل این ماه نتوانستند جلال طالبانی رئیس جمهور عراق را برای صدور رای عدم اعتماد به نخست وزیر متقاعد کنند و اکنون در تلاش برای طرح استیضاح وی در پارلمان هستند. مخالفان مالکی وی را به انحصار طلبی در قدرت متهم می‌کنند.

عراق از اواسط دسامبر ۲۰۱۱ و پس از آن که کمیته تحقیق وزارت کشور دستور بازداشت طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور این کشور را صادر کرد، صحنه بحران سیاسی بوده است.

الهاشمی که یکی از مقامات ارشد العراقیه به شمار می‌آید، متهم به راه اندازی و هدایت یک تیم ترور پس از جنگ عراق است.

پس از آن العراقیه که ۸۲ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان و ۹ پست وزارت را در اختیار دارد، با امتناع حضور نمایندگانش در جلسات پارلمان، کابینه و مخالفت با سیاست‌های مالکی، اوضاع سیاسی عراق را با بحران مواجه کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.