انتخابات کمیته ملی المپیک و احتمالات پیش رو / شطرنج سیاسی – ورزشی برای تصاحب صندلی علی‌آبادی

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > مدیریت ورزش – صبح فردا تصمیم‌های مهمی در مورد آینده ورزش ایران گرفته خواهد شد.

میثم بهرامی / فردا صبح، همزمان با طلوع آفتاب، زمانی که اکثر ورزشکاران خواب می باشند، عده‌ای از مدیران ورزش کشور دور یک میز می‌نشینند تا در مورد آینده آن‌ها تصمیم بگیرند. جلسه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک صبح فردا برگزار می‌شود تا در این جلسه در مورد مجمع انتخاباتی این کمیته تصمیم‌گیری شود. این نشست گرچه همان جلسه هفتگی اعضای هیات اجرایی است، اما با توجه به نامه‌ای که سازمان بازرسی کل کشور به کمیته ملی المپیک فرستاده، قرار است در مورد موضوع مهمی بحث و تصمیم‌گیری شود؛ در مورد رئیس آینده کمیته ملی المپیک.
دادن حق رای به بعضی نفرات سبب اعتراض اشخاصی چون محمود خسروی وفا نایب رئیس کمیته ملی المپیک شده است. با حساس شدن موضوع، سازمان بازرسی کل کشور هم وارد ماجرا شد و نامه‌ای به کمیته ملی المپیک فرستاد که در آن خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات این کمیته شده است. طبق قرار قبلی قرار است مجمع انتخاباتی کمیته ۲۵ آذر برگزار شود اما به خاطر نامه سازمان بازرسی ممکن است این تاریخ تغییر کند.
در انتخابات پیش رو، محمد علی‌آبادی رئیس فعلی کمیته، قصد دارد دوباره شانس خود را برای ریاست این نهاد ورزشی امتحان کند. او که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روی صندلی بلندپایه‌ترین مقام ورزشی کشور نشست، پس از تحویل دادن سازمان تربیت بدنی به علی سعیدلو، به واسطه ریاستش بر کمیته ملی المپیک سال‌ها در ورزش ماندگار شد و جایگاه فعلی‌اش را هم از همان روزها دارد. علی آبادی اخیرا اصغر رحیمی را به عنوان کارشناس خبره مجمع معرفی کرده تا او هم حق رای داشته باشد. همین موضوع بود که سبب اعتراض محمود خسروی‌وفا شد. اصغر رحیمی که معاون مهدی قدمی است، احتمالا برای تصدی دبیرکلی کمیته مقابل بهرام افشارزاده قد علم خواهد کرد. گرچه او در ورزش کار اجرایی شاخصی انجام نداده اما رسیدن دبیرکلی به این شخص، قدرت محمد علی‌آبادی را بیش از پیش خواهد کرد. از طرفی مهدی قدمی هم قصد دارد برای نایب رئیسی کمیته کاندیدا شود که اگر این اتفاق رخ دهد و او رای بیاورد، تیم علی‌آبادی صاحب قدرتی بی‌نظیر در ورزش ایران می‌شود.
علی مرادی دبیرکل ایرانی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا تنها کسی است که سمت اجرایی بین‌المللی دارد و می‌تواند در این مجمع کاندیدا شود. او در کنار بهرام افشارزاده می‌خواهد شانس خود را برای دبیرکلی امتحان کند. مرادی هم یکی از اشخاصی بود که اخیرا نسبت به تصمیمات اخذ شده توسط محمد علی‌آبادی اعتراض کرد. کیومرث هاشمی یکی دیگر از نفراتی است که می‌خواهد جانشین بهرام افشارزاده شود. او به عنوان معاون ورزش دانش‌آموزی در وزارت آموزش و پرورش، یکی از کرسی‌های جنجالی مجمع تحت عنوان «خبرگان و نخبگان» را در اختیار دارد.
در این میان اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک دوباره برای جایگاه‌های فعلی خود ثبت نام خواهند کرد و محمود خسروی‌وفا هم قصد دارد برای نایب رئیسی دوم ثبت نام کند. علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال هم همچنان اصرار بر حضور در کمیته ملی المپیک را دارد و به عنوان نایب رئیس اول و عضو هیات اجرایی ثبت نام خواهد کرد.
از طرفی مصطفی هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک دوباره قصد ورود به ورزش کشور را دارد. او که اوایل دولت یازدهم نامش به عنوان گزینه وزارت ورزش مطرح بود، در همان روزها اعلام کرد به عنوان یک مخالف تشکیل وزارت ورزش، هرگز حاضر نمی‌شود پست وزیر ورزش را قبول کند و در عوض به ریاست کمیته ملی المپیک فکر می‌کند. حالا او عضو هیات رئیسه فدراسیون ژیمناستیک شده تا از این طریق جواز حضور در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک را دریافت کند. از آنجا که فقط اعضای مجمع حق دارند به عنوان کاندیدا ثبت نام کنند، هاشمی‌طبا مجبور بود با یکی از فدراسیون‌های ورزشی معامله‌ای دو سر برد انجام دهد؛ گرفتن جواز حضور در مجمع، در مقابل حمایت از آن فدراسیون در صورت کسب رای. هاشمی‌طبا علاقه دارد امیر خادم را هم به عنوان دبیرکل در کنار خود داشته باشد و به همین سبب دور از ذهن نیست که امیر خادم از جانب فدراسیون کشتی برای حضور در مجمع معرفی شود.
اما تمام این گمانه‌زنی‌ها بدون در نظر گرفتن قدرت وزارت ورزش، ارزش چندانی ندارد. در نهایت باید دید وزارت ورزش چه برنامه‌ای برای انتخابات کمیته ملی المپیک دارد. از آنجا که ورزش در ایران وابستگی شدیدی به دولت دارد، کمتر پیش می‌آید که گزینه مورد حمایت وزارت ورزش رای نیاورد و اتفاقاتی مثل مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال که منجر به رای آوردن کفاشیان و ناکامی محمدحسین قریب گزینه مورد حمایت وزارت ورزش شد، کمتر به چشم دیده می‌شود. محمود گودرزی وزیر تازه ورزش هنوز موضع خود در مقابل انتخابات کمیته ملی المپیک را اعلام نکرده است. سلطانی‌فر، صالحی امیری و نصرالله سجادی سه گزینه پیشنهادی وزارت ورزش که موفق به گرفتن رای مجلس نشدند، گفته بودند که در انتخابات کمیته ثبت نام نخواهند کرد اما گودرزی هنوز حرفی در این مورد نزده است.
ممکن است در جلسه فردای هیات اجرایی نام رحیمی خط بخورد و به جای او نصرالله سجادی به عنوان کارشناس خبره مجمع معرفی شود. در این صورت سجادی هم حق کاندیدا شدن پیدا می‌کند و بعید نیست که او کاندیدای ریاست کمیته شود. در این صورت کیومرث هاشمی هم برای دبیرکلی اقدام خواهد کرد. البته این به شرطی است که نصرالله سجادی از طریق هیات رئیسه یک فدراسیون ورزشی یا به عنوان کارشناس خبره، حق حضور در مجمع را به دست آورد.
از نزدیکان وزیر ورزش، بعید نیست قراخانلو رئیس سابق کمیته ملی المپیک هم برای ریاست کمیته اقدام کند. او رابطه نزدیکی با وزیر ورزش دارد و اصلا بعید نیست در آخرین لحظات نامش وارد لیست کاندیداها شود. گرچه زمانی نام رضا صالحی امیری هم به عنوان گزینه مورد نظر دولت برای ریاست کمیته ملی المپیک مطرح شده بود اما صالحی امیری علاقه چندانی به ورزش ندارد و احتمال اینکه پا پیش بگذارد کم است.
۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.