انتخاب رئیس‌جمهور سومالی توسط پارلمان

جهان > آفریقا
نمایندگان سومالی در اولین رای‌گیری بعد از چند دهه رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند.

این نخستین رای‌گیری از این دست است که بعد از چند دهه به‌خاطر ترس از بروز تخلف، خشونت و بی‌تاثیر بودن آن، برگزار نمی‌شد.

شاید این انتخاب بتواند به دو دهه خشونت و درگیری در سومالی پایان دهد و پارلمان تازه بر سر کار آمده روز دوشنبه در آکادمی پلیس واقع در موگادیشو رئیس بعدی دولت را به روش رای مخفی انتخاب کند.

ده‌ها نفر کاندیدای پست ریاست‌جمهوری اند، از جمله رئیس‌جمهور و نخست وزیر فعلی.همچنین برخی از شهروندان سومالی مقیم خارج نیز به کشورشان برگشته‌آند تا برای رئیس‌جمهور شدن رقابت کنند.

اگر هیچ‌کدام از کاندیداها نتواند ۲ سوم رای‌ها را در دور اول به خود اختصاص دهد و در دور دوم هم کسی به اکثریت لازم دست پیدا نکند، انتخابات به دور سوم کشیده خواهد شد.

بعد از بروز جنگ داخلی در این کشور از سال ۱۹۹۱ دولت مرکزی قدرتمندی که کنترل بیشتر کشور را در دست داشته باشد، بر سر کار نبوده است.

برای انجام این انتخابات اتحادیه آفریقا، سربازان اتیوپی و کنیا به شدت تلاش کرده‌اند تا جنگ‌جویان مرتبط با القاعده را از منطق بیرون برانند.

برخی نیز  از این پروسه انتخاباتی انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند این بار هم باز دولتی شبیه دولت‌های قبلی بر سر کار خواهند آمد.

بنا به گزارش الجزیره، یک منبه دیپلماتیک در الجزیره گفته است میلیون‌ها دلار برای رشوه دادن به نمایندگان هزینه شده تا به نفع رئیس‌جمهور فعلی، شیخ شریف احمد رای بدهند.

این خبرگزاری گفته نتوانسته اند پاسخی از دفتر ریاست‌جمهوری درخصوص این ادعا دریافت کنند اما پیش از این احمد بارها ادعاهای تخلف را رد کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.