انتخاب رئیس کل بانک مرکزی باید فراقوه‌ای باشد

نوشته شده در تاریخ ۱۸/آبان/ – ۰۹:۰۵ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

معاون سابق بانک مرکزی در گفت‌وگو با :

خبرگزاری : معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه انتظار می‌رفت مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی موضوع نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی استقلال این نهاد را افزایش بدهد، تاکید کرد که مصوبه اخیر مجمع قابل دفاع نیست.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه متاسفانه بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور به نفت وابسته است و ارز وارداتی ناشی از آن نیز مستقیم در اختیار دولت قرار می‌گیرد، افزود: در چنین وضعی دولت به شدت علاقه‌مند است که هدایت منابع ارزی را در اختیار بگیرد؛ بنابراین طبیعی است که به دنبال سیطره بر بانک مرکزی باشد.

او با اشاره به اینکه مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انتصاب رئیس کل بانک مرکزی را به پیشنهاد وزیر اقتصاد مرتبط کرده‌ است، گفت: در چنین حالتی سیاست‌های پولی و مالی کشور با یکدیگر هم جهت می‌شود و این درحالی است که سیاست‌های پولی و مالی باید در دو کفه یک ترازو قرار بگیرند.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد قبل از برنامه چهارم توسعه نیز رایج بود، گفت: در آن زمان تلاش شد این روش تغییر کند، اما متاسفانه مصوبه اخیر بازگشت به‌‌ همان قانون قبلی است.

معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه خارج کردن نحوه تعیین رئیس کل بانک مرکزی از محل پیشنهاد وزیر اقتصاد گامی به سمت استقلال بانک مرکزی بود، گفت: متاسفانه مصوبه اخیر از این جهت استقلال بانک مرکزی را خدشه‌دار کرد و آن را به نهادی که مستقیما تحت نظر دولت اداره می‌شود و وزیر اقتصاد باید پاسخگوی عملکردش باشد تبدیل کرده‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهادش برای افزایش استقلال بانک مرکزی و نحوه انتخاب رئیس کل آن چیست؟ گفت: از دیدگاه من رئیس کل بانک مرکزی باید در کمیته‌ای متشکل از اعضای سه قوه و به شکل فراقوه‌ای انتخاب شود؛ بنابراین قطعا مجلس و قوه قضائیه هم باید در جریان نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی باشند.

به گفته او، بر اساس آنچه مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرده  است، مجلس هیچ نظارتی بر عملکرد بانک مرکزی نخواهد داشت و تنها می‌تواند وزیر اقتصاد را درباره سیاست‌های پولی کشور مورد مواخذه قرار بدهد.

انتهای پیام/

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام استقلال بانک مرکزی را متزلزل نمی‌کند

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.