انتخاب رشته از روز سه شنبه/ چگونه انتخاب رشته کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین، سازمان سنجش نحوه انتخاب رشته را برای داوطلبان خود شرح داده است.

بنابر اطلاعیه این سازمان، داوطلبان قبل از مراجعه به سایت سازمان سنجش باید فرم پیش‌نویس انتخاب رشته را تکمیل و عناوین رشته و دانشگاه‌هایی را که انتخاب کرده‌اند را به صورت دقیق نوشته و از صحت آنها اطمینان یابند.
داوطلبان باید در انتخاب رشته مطابق وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودن کارنامه اولیه خود اقدام کنند، بنابراین داوطلبان باید از انتخاب رشته گروه‌های آزمایشی و دوره‌هایی که اجازه انتخاب رشته داده نشده است، خودداری کنند، چراکه انتخاب رشته از گروه‌های آزمایشی و دوره‌هایی که بر اساس کارنامه اولیه اجازه انتخاب رشته داده نشده است، باطل است.

نحوه انتخاب رشته
همه داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند اعم از اینکه در یک یا چند گروه آزمایشی شرکت کرده باشند و در یک دوره یا همه دوره‌ها مجاز به انتخاب رشته شده باشند، فقط یک فرم انتخاب رشته اینترنتی که حداکثر ۱۰۰ کد رشته در آن قابل درج است، ارائه می‌شود و داوطلبان تنها یک‌بار اجازه انتخاب رشته دارند.
انتخاب رشته داوطلبان فقط از طریق اینترنت امکان‌پذیر است، بنابراین داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به وارد کردن کد رشته‌های انتخابی بر اساس تقدم علاقه اقدام و سپس یک نسخه از کد رشته‌های انتخابی خود را پرینت و بعد از کنترل مجدد کد رشته‌های انتخابی،‌ پرینت نهایی را نزد خود نگهداری کنند.
در انتخاب رشته آزمون سراسری سال۹۱، محدودیتی برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز از نظر تعداد وجود ندارد، داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل به تعداد دلخواه، کد رشته نیمه متمرکز که واجد شرایط و ضوابط آن باشند را انتخاب کنند.
با توجه به ضوابط و کسب حد نصاب نمره علمی لازم، هر داوطلب در هر گروه یا دوره، حداکثر در دو کد رشته نیمه متمرکز با توجه به اولویت‌های انتخابی برای انجام آزمون عملی، مصاحبه و یا معاینه معرفی خواهد شد.
پس از دریافت کامل اطلاعات، سیستم یک رسید ۱۵ حرفی کد رهگیری به عنوان رسید دریافت انتخاب رشته به داوطلب می‌دهد، این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات، در یک صفحه مجزا ارائه می‌شود و تا زمانی که این رسید به داوطلب ارائه نشده انتخاب رشته پایان نیافته است. در صورت انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ حرفی به هیچ عنوان اجازه تصحیح و یا انتخاب رشته مجدد را ندارند.

نحوه قبولی رشته
در گزینش نهایی داوطلبان، نمره کل اکتسابی آنان در زیرگروه مربوط به رشته یا رشته‌های انتخابی ملاک است، رتبه کل مندرج در کارنامه اولیه به هیچ وجه در گزینش موثر نیست، بنابراین داوطلبان باید در زمان انتخاب رشته، فقط به رتبه‌های خود در زیرگروه‌ها توجه کنند.

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان
عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان، شامل عوامل بیرونی و درونی می‌شود که مهمترین عوامل بیرونی تاثیرگذار عبارتند از خانواده، محیط آموزشی، افراد تاثیرگذار در زندگی فرد، گروه‌های همسالان و رسانه‌ها و عوامل درونی تاثیرگذار نیز عبارتند از علاقه، ارزش‌ها، اعتقادات، توانایی‌ها و مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، اهداف و تجربیات است.
داوطلبان باید برای انتخاب رشته صحیح و آگاهانه تنها از نظرات افرادی استفاده کنند که دارای اطلاعات کافی باشد . همچنین می‌توانند از منابعی که جهت بالا بردن آگاهی در این زمینه توسط سازمان منتشر شده است، بهره‌برداری کنند.
همچنین داوطلبان باید محدودیت‌ها و شرایط خاص خود را در نظر داشته باشند و پس از انجام مشورت‌های لازم، جمع بندی و بر اساس نتایج حاصله تصمیم گیری کنند، همچنین در کنترل کد رشته‌های انتخابی مورد علاقه خود، باید به اولویت انتخابی، مقطع تحصیلی رشته‌ها، دانشگاه محل رشته‌ها، شهرهای محل دانشگاه‌ها و دوره‌های تحصیلی رشته‌ها، دقت کافی داشته باشند.

۴۷۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.