انتخاب رهبران ارکسترهای ملی و سمفونیک

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

پیروز ارجمند خبر داد

رهبران ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران در راستا احیای این دو ارکستر مشخص شدند.

 به گزارش هنر آنلاین, پیروز ارجمند رییس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد شب قبل در برنامه “ساعت ۲۵” از انتخاب فرهاد فخرالدینی به عنوان رهبر ارکستر ملی ایران و منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران خبر داد.

قرار است حکم رسمی انتخاب این دو استاد برجسته موسیقی ایران برای رهبری دو ارکستر رسمی و نامدار موسیقی ایران تا پایان هفته ابلاغ شود.

ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران در سالهای اخیر با بی مهری مسولان روبرو شده بود که همین امر این دو ارکستر را تا مرز انحلال رساند تا اینکه دکتر حسن روحانی پس از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری دستور ویژه ای را برای احیای دوباره این دو ارکستر داد.

ارکستر موسیقی ملی ایران در سال ۱۳۷۷ با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به مدیریت علی مرادخانی و توسط فرهاد فخرالدینی راه اندازی شد.

اولین برنامه این ارکستر به اجرای آثاری از علی تجویدی با آواز محمدرضا شجریان اختصاص یافت. فخرالدینی در تیرماه سال ۱۳۸۸ پس از یازده سال از سمت رهبری این ارکستر استعفا داد.

ارکستر سمفونیک تهران نیز اولین بار در ۱۳ آذر ۱۳۱۲ به رهبری غلامحسین مین باشیان و با نام ارکستر سمفونی بلدیه فعالیت خود را آغاز نمود. این ارکستر در ۱۳۲۴ به وسیله پرویز محمود تجدید سازمان و به شکل کنونی درآمد.

منوچهر صهبایی (رهبر ارکستر، دکتر در رشته‌های موزیکولوژی و هنرها، سولیست ابوا، استاد کنسرواتوآر و دانشکده موسیقی در اتریش) در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد.

وی همزمان با گذراندن دوره عالی کنسرواتوار تهران، چندین سال به عنوان تکنواز ابوا با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت.

انتهای پیام 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.