انتخاب روسای دانشگاه از سوی هیئت علمی آموزش‌ عالی را با مشکل مواجه‌ می‌کند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: این سیاست علاوه بر اینکه نقش هیئت علمی را در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه پررنگ‌تر می‌کند و این امر مطلوبی‌ است، این اشکال را هم به وجود می‌آورد که ممکن است تصدی وزارت علوم را در عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها کمرنگ‌ کرده که این مسئله به صلاح آموزش عالی نخواهد بود.

“محمدرضا مرندی” در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه هرچند سیاست انتخاب روسای دانشگاه‌ها از سوی اعضای هیئت علمی کاری پسندیده‌ است، اما می‌تواند اشکالات مدیریتی زیادی را باعث شود، گفت: این سیاست علاوه بر اینکه نقش هیئت علمی را در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه پررنگ‌تر می‌کند و این امر مطلوبی‌ است، این اشکال را هم به وجود می‌آورد که ممکن است تصدی وزارت علوم را در عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها کمرنگ‌ کرده که این مسئله به صلاح آموزش عالی نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: اگر در اداره‌ای رئیس را کارمندان آن اداره انتخاب کنند، دیگر ریاست اداره کل نمی‌تواند آن رئیس را بازخواست کرده و یا عزل کند و در این صورت نمی‌تواند تسلطی از لحاظ مدیریتی بر اداره داشته باشد.

وی ادامه داد:  آیا در هیچ جای جهان چنین اتفاق افتاده است؟ در هیچ جای دنیا هیئت علمی، روسای دانشگاه‌ها را  آن انتخاب نکرده و در ضمن اگر این سیاست مطلوبی بود، کشورهایی که ادعای دموکراسی لیبرال غربی دارند، از این طرح استقبال می‌کردند.

مرندی با اشاره به از هم‌پاشیدگی هرم مدیریتی کشور با وجود این سیاست گفت: اگر در ادارات رئیس را کارمندان، در کارخانه کارگران و در دانشگاه هیئت علمی انتخاب کند، نظام مدیریت در کشور از هم پاشیده می‌شود.   
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطر نشان کرد: نباید اقتدار راس هرم و عزل و نصب دانشگاه از بین برود، بلکه باید طوری اعمال شود که در راس آن (وزارتخانه) اقتدار خود را بر دانشگاه و ریاستش را اعمال کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.