انتشار خبرها ضدایران قبل مذاکرات هسته ای

۲۴م دیماه ،

خبرگزاری فارس: همزمان با انتشار یافتن خبرهای مبنی بر احتمال برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در اواخر ژانویه، رسانه های انگلیسی با هدف فضاسازی علیه ایران خبری را به نقل از مقامات اسپانیایی برجسته کرده اند.

در حالی که اخیرا خبرهای مبنی بر احتمال برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در اواخر ژانویه انتشار یافته اند، رسانه های انگلیسی به نقل از مقامات اسپانیایی خبری را با هدف فضاسازی علیه ایران برجسته کرده اند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد که وزارت کشور اسپانیا اعلام کرده پلیس این کشور دو نفر را دستگیر و یک کامیون که به ادعای پلیس محموله‌اش موادی برای استفاده در برنامه هسته‌ای ایران بوده‌اند را توقیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز محموله این کامیون دریچه‌های خروجی مقاوم در برابر فرسودگی بوده است.

طبق ادعای این خبرگزاری انگلیسی یک سخنگوی وزارت کشور اسپانیا ادعا کرده شرکت «فلووال اسپانیا» که صادر کننده این محموله بوده از شرکتهایی جعلی در امارات برای تحویل این کالا استفاده می‌کرده است.

بر اساس این ادعا، محموله این کامیون از جمله کالاهایی بوده که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران قرار داشته است.

رویترز به نام این سخنگو در این خبر اشاره نکرده است.

خبرگزاری های غربی و در رأس آنها خبرگزاری های انگلیسی و آمریکایی رویترز و آسوشیتدپرس، همواره در آستانه مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ یا آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدام به انتشار یافتن گزارش هایی علیه برنامه هسته ای ایران با استناد به منابعی بی نام کرده اند.

ماه قبل خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در آستانه مذاکره ایران با آژانس سناریویی از همین دست را علیه برنامه هسته ای ایران ترتیب داد که در آن ادعا شده بود دانشمندان هسته ای ایران یک بمب اتمی را شبیه سازی کرده اند که قدرت تخریب آن سه برابر انفجار هیروشیماست.

این گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، انتقاد تند مجامع علمی و از جمله نشریه «دانشمندان اتمی» را به همراه داشت که گزارش مذکور را جعلی خوانده و اطلاعات ارائه شده در آن را کاملاً غیرعلمی و نادرست عنوان کرده‌اند.

مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران برای رفع تنش های هسته ای مربوط به برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا ادعا می کنند برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های نظامی داشته و به سمت تولید بمب حرکت می کند.

ایران همواره این اتهامات را رد کرده و می گوید به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

آخرین دور مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران هجدهم و نوزدهم ژوئن سال قبل در مسکو برگزار شد که در آن طرف غربی خواسته های نامعقولی از جمله توقف کامل برنامه هسته ای ایران در قبال دریافت قطعات هواپیما را مطرح کرد و به همین سبب به نتیجه نرسید.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.