انتشار دو کتاب برای نمایشگاه ۶۰ سالگی هنرستان هنرهای زیبا

۲۳فروردین۱۳،

برپایی نمایشگاه ۶۰ سالگی هنرستان هنرهای زیبا زمینه ای را فراهم کرد که دو کتاب تاریخچه هنرستان و کتاب نمایشگاه و گنجینه هنرستان هنرهای زیبا منتشرشود.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ برپایی نمایشگاه ۶۰ سالگی هنرستان هنرهای زیبا در موزه معاصر زمینه ای را فراهم کرد که مدیران فرهنگی به فکر ثبت اتفاقها و جریان های مهم هنر تجسمی که به واسطه هنرستان هنرهای زیبا شکل گرفته اند باشند از این رو به سفارش هنرستان هنرهای زیبا پسران و اداره کل ارشاد استان تهران پژوهش و تالیف کتاب تاریخچه هنرستان هنرهای زیبا به داریوش اسدی کیارس سپرده شده که این کتاب از سوی انتشار یافتنات پیکره وابسطه به دو هفته نامه تندیس منتشر خواهد شد.

به گفته محمد حسن حامدی مدیرانتشارات پیکره این کتاب دربرگیرنده تاریخچه هنرستان هنرهای زیبا ازدهه ۱۳۳۰ به این سو است و در این کتاب دربارهٔ هنرمندان و جریان های مهمی که در هنرستان هنرهای زیبا شکل گرفته اند تالیف شده است.
وی افزود: البته دراین کتاب ازهمه هنرمندانی از شاگردان و مدرسان هنرستان بوده اند؛ به تفضیل یاد نمی شود بلکه تنها به اشخاص تاثیر گذار این هنرستان پرداخته شده است. البته با توجه به پر تعداد بودن دانش آموختگان این هنرستان احتمال از قلم افتادن بعضی از این اشخاص وجود دارد.

به گفته حامدی این کتاب ۴۰۰ صفحه است وعکس ها و اسناد متعددی نیز درآن انتشار یافته است. به احتمال بسیار تا پایان فصل تابستان این کتاب منتشر خواهد شد. پیشتراعلام شده بود که این کتاب تا پایان نمایشگاه ۶۰ سالگی هنرستان منتشر خواهد شد اما چون پژوهشگر و مولف کتاب در سفر است ویرایش کتاب به زمان بازگشت او از سفر موکول شده است و همین زمان انتشار یافتن کتاب را به تاخیر می اندازد.

پیشتردرسال ۱۳۴۱ کتاب دیگری با عنوان “تاریخچه هنرستان های زیبا دختران و پسران” به پژوهش و قلم ابراهیم صفایی انتشار یافته بود این کتاب در ۱۳۰ صفحه تنظیم شده است و دربارهٔ تاریچه هنرستان های تجسمی و مدیران این هنرستان به اختصار نوشته شده است.

همچنین احمد رویایی مدیر هنرستان هنرهای زیبا پسران به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در پی دیدار و گفت وگویی که با آقای قاضی زاده مدیر کل ارشاد استان تهران که هنرستان زیر نظر او اداره می گردد قرار شده است که کتاب گنجینه هنرستان تجسمی هنرهای زیبا و نمایشگاه ۶۰ سالگی هنرستان هنرهای زیبا منتشر خواهد شد.

به گفته رویایی این کتاب دربرگیرنده تصاویرآثارومختصری دربارهٔ آثار است. ناشراین کتاب نفیس انتشار یافتنات یساولی خواهد بود.
مدیر هنرستان هنرهای زیبا پسران پیشتر اعلام کرده بود که گنجینه هنرستان دربرگیرنده ۱۰۰۰ اثر است که تنها ۴۰۰ اثر این مجموعه قابلیت نمایش دارند و بعضی از این آثارهم نیاز به مرمت دارند که به مرورترمیم و قاب خواهند شد.

همچنین بعضی از این آثار به سبب پارگی بخشی از اثر و آسیب دیدگی نام صاحب اثر ندارد که با کار کارشناسی نام صاحبان این آثار هم کشف خواهد شد.

به گفته علی اصغر امیرنیا بخش عمده گردآوری وطبقه بندی آثار گنجینه هنرستان هنرهای زیبا در دوران سمت او در اداره کل ارشاد استان تهران انجام شده است.

انتهای پیام/

۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.