انتشار نسخه بتای سیستم عامل بومی/ قابلیت نصب و مدیریت انواع سرویسها

به گزارش خبرنگار مهر، نسخه نخست سیستم عامل بومی “زمین” با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی، با اعمال تغییراتی مناسب برای استفاده در کاربردهای مختلف و با درنظر گرفتن نیازهای بومی کشورمان در اردیبهشت ماه و هفته ارتباطات امسال وارد فاز اجرای آزمایشی شد تا با نیازهای مراکز مختلف برای انتشار عمومی آماده شود؛ براین اساس پیش بینی می‌شود که نسخه سرور این سیستم عامل با نام تجاری “زمین” تا یک سال آینده به انتشار عمومی برسد و بهره برداری نسخه دسک تاپ این سیستم عامل بومی در کشور تا دو سال آینده محقق شود.

هم اکنون و براساس اعلام موسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات نخستین نسخه آزمایشی سیستم عامل بومی زمین با code name سرو (SARV Beta 1.0.0 ) از ۲۵ شهریورماه جاری و همزمان با روز آزادی نرم‌افزار، منتشر شده و تا زمان عرضه نسخه پایدار به صورت دائم بروز رسانی، تکمیل و منتشر خواهد شد.

نسخه کنونی به عنوان اولین محصول خط تولید ایجاد شده برای زمین (بستر ساخت توزیع سیستم‌عامل) به جامعه کاربران ارائه شده و علاقه‌مندان و متخصصان می توانند با دریافت نسخه آزمایشی زمین از طریق لینک دانلود (htt://xamin.ir) نسبت به آزمایش آن اقدام کرده و در توسعه نسخه آتی زمین مشارکت کنند.

کاربران برای اطلاعات بیشتر از نحوه مشارکت و ارائه بازخورد باید به صفحات راهنمای نصب توزیع زمین، راهنمای ارسال خطا و سامانه اطاع رسانی زمین مراجعه کنند.

نسخه کنونی زمین قابلیت نصب و مدیریت انواع سرویس‌های آماده (اپلاینس‌ها) را دارد و در آینده نزدیک و با کمک جامعه کاربری زمین انواع سرویس‌های آماده زمین در اختیار علاقه‌مندان و متخصصان قرار خواهد گرفت.

به گزارش مهر، سیستم‌عامل سرور زمین بر مبنای هسته گنو/لینوکس، همراه با قابلیتهای ویژه مجازی‌سازی و توجه به کاربردهای رایانش ابری طراحی شده‌ است. همچنین خط تولید و عرضه زمین به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند فرآیندهای توسعه نرم‌افزارهای متن‌باز را پیاده‌سازی کند؛ براین اساس افراد متخصص می‌توانند درکل مسیر از دریافت متن کد بسته‌ها و برنامه‌نویسی تا تولید بسته کامل سیستم‌عامل، مشارکت کرده و به واسطه محیط تعاملی فراهم شده، هر شخص می تواند بخشی از میلیونها خط کد سیستم‌عامل بومی را تولید کرده یا نگهداری و بروز رسانی کند.

پیش از امیرحسین بروجردیان- مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران و مجری طرح به مهر گفت: سیستم عامل بومی “زمین” یک سیستم عامل متن باز است که با لایسنسهای باز که متعلق به هیچ سازمان یا شخصی نیست اجرایی می‌شود و فارسی سازی و امنیت بومی از جمله ویژگیهایی است که در سیستم عامل بومی بکار گرفته خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.