انتشار گزارش تحلیلی تصادفات شش ماهه سال

اسفند ۱۴۰۲

واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، هر سه ماه یک بار، گزارشی تحلیلی از جزئیات آمار تلفات و مصدومین تصادفات رانندگی ارائه می‌کند که این گزارش، تحلیل و بررسی آمار حوادث رانندگی شش ماهه اول سال جاری است که در بخش‌های تفکیک جنسیتی قربانیان، بیشترین محل وقوع تصادفات منجر به مرگ، استان‌های دارای بیشترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی، بررسی وضعیت سنی قربانیان، مهم‌ترین علل مرگ در تصادفات و … ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، مردان، ۷۶ درصد قربانیان حوادث رانندگی شش ماهه اول را تشکیل می‌دهند و بررسی‌های انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در نیمه اول سال ۹۲، نه هزار و ۹۱۱ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶٫۶ درصد کاهش یافته است، این بررسی نشان می‌دهد که ۷۶٫۷ درصد از کشته‌های ناشی از تصادفات مرد و ۲۳٫۳ درصد زن بوده‌اند.
 
۶۴ درصد تلفات حوادث در محورهای برون شهری

از کل حوادث رانندگی منجر به فوت در نیمه اول امسال، ۶۴٫۶ درصد مربوط به جاده‌های برون شهری، ۲۶٫۹ درصد در راه های داخل شهری، ۸٫۱ درصد در جاده های خاکی و روستایی و محل تصادف چهاردهم درصد موارد نامعلوم بوده است و همچنین بیشترین کاهش در این شش ماه مربوط به تیر ماه با ۱۹٫۲ درصد بوده است.
 
استان فارس در صدر تلفات حوادث رانندگی

بر اساس این گزارش استان‌های فارس با ۸۵۸ نفر، خراسان رضوی با ۷۶۱ نفر و تهران با ۷۰۸ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۸۲ نفر و کهکیلویه و بویراحمد با ۱۰۲ نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی ازحوادث رانندگی را داشته‌اند و بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نیمه اول سال۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان‌های خراسان جنوبی با ۴۱٫۲ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲٫۵ درصد و بیشترین کاهش مربوط به استان های کرمان با ۲۶٫۹ درصد و یزد با ۲۲٫۲ درصد بوده است.
 
رانندگان، ۴۰ درصد فوتی های حوادث رانندگی

در زمان وقوع تصادف ۴۰ درصد از اشخاص راننده وسیله نقلیه، ۲۱٫۶ درصد عابر پیاده و ۳۶٫۸ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند.
 
بیشترین تلفات حوادث رانندگی ۳۰ تا ۴۹ ساله‌اند

از لحاظ سنی ۱۰ درصد اشخاص ۱۰ سال و کمتر، ۵٫۸ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۷٫۷ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۸٫۴ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۲۸ درصد کشته های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته‌اند.
 
خودروی مورد استفاده ۳۹٫۲ درصد از متوفیات حوادث سواری است
 
نحوه وقوع تصادف۴۵٫۱ درصد از اشخاص متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۱٫۶ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۴٫۵ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است و خودرو مورد استفاده ۳۹٫۲ درصد از اشخاص متوفی خودرو سواری، ۲۳٫۶ درصد موتورسیکلت، ۸٫۶ درصد وانت بار، ۳٫۲ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱٫۷ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است. خودرو درگیر با خودرو و یا عابر پیاده متوفی در ۳۲٫۱ درصد موارد خودرو سواری، ۱۵٫۹ درصد کامیون، کامیونت و تریلی، ۹٫۸ درصد وانت بار، پنج درصد موتورسیکلت و ۲٫۷ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.  
 
ضربه به سر سبب اصلی مرگ در حوادث رانندگی

علت اصلی مرگ ۵۱٫۶ درصد از اشخاص ضربه به سر، ۲۴ درصد شکستگی‌های متعدد، ۸٫۲ درصد به دلیل خونریزی و ۱۰ درصد به دلیل علل اشتراکی(موارد دارای بیش از یک سبب) بوده است.  
 
نیمی از فوتی‌های حوادث رانندگی در محل اتفاق کشته می‌شوند

همچنین محل فوت ۵۰٫۹ درصد از اشخاص در محل اتفاق، ۸٫۱ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۳۹٫۵ درصد از اشخاص در بیمارستان بوده است.

انتهای پیام/
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.