انتصاب دو تن از کارشناسان متخصص ایرانی در سازمان منع سلاح های شیمیایی

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس حکم صادره از سوی احمد اوزومچو، مصطفی قانعی به مدت ۳ سال به عضویت شبکه حفاظت و محمد عبدالهی، رئیس انجمن سم شناسی کشور و استاد دانشگاه تهران نیز به مدت ۴ سال به عضویت گروه مشورتی علمی این سازمان منصوب شدند.

مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی ابراز امیدواری کرده است که بتواند از تجارب و تخصص آنها در جهت پیشبرد برنامه ها و اهداف سازمان طی سالهای آینده بویژه در دو حوزه بسیار مهم و حساس یعنی ایجاد شبکه حفاظت و همچنین بهره گیری از دستاوردها و پیشرفت های علمی در فعالیت های این سازمان استفاده شود.

شایان ذکر است شبکه حفاظت سازمان در سال ۱۹۹۸ به عنوان انجمنی جهت بحث و تجزیه و تحلیل موضوعات مرتبط با کمک و حفاظت در برابر سلاحهای شیمیائی تشکیل شد و توصیه های خود را به دبیرخانه فنی سازمان ارائه می کند. این انجمن متشکل از ۲۰ عضو معرفی شده از سوی کشورهای عضو کنوانسیون است که توسط مدیرکل سازمان برای مدت ۳ سال منصوب می شوند.

هیات مشورتی علمی نیز متشکل از گروهی از بهترین کارشناسان حوزه مسایل شیمیایی است که توسط مدیرکل به منظور ارائه مشورت های علمی به وی در خصوص آخرین پیشرفت های علمی در حوزه شیمیایی برای مدت ۴ سال منصوب می شوند.

خاطرنشان می گردد که سازمان منع سلاح های شیمیایی پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در سال ۱۹۹۷ ایجاد شد و در حال حاضر ۱۸۸ عضو دارد. هفت کشور و رژیم صهیونیستی تا کنون از عضویت در این سازمان و پذیرفتن تعهدات آن خودداری کرده اند. قابل ذکر است که یکی از مهمترین اهداف این کنوانسیون نابودی کامل سلاح های شیمیایی کشورهای عضو است.

شورای اجرایی مهمترین ارگان اجرایی این سازمان می باشد که متشکل از ۴۱ کشور عضو است و برای مدت دو سال به عضویت در این شورا انتخاب می شوند. جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از قربانیان سلاح های شیمیایی از زمان تاسیس سازمان در سال ۱۹۹۷ همواره یکی از اعضا فعال شورای اجرائی سازمان بوده و با توجه به تجارب و دانش بالای کشورمان که بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیائی است، نقش فعال و تعیین کننده ای در روندها و تصمیمات سازمان ایفاء می کند. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.