انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن/اخذ حق کمیسیون تنها از فروشنده

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دادن خط ‌مشی به اتحادیه‌های املاک از سوی آخوندی

در هفته‌ای که گذشت مهمترین تحولات رخ داده در بخش مسکن انتظار متقاضیان مسکن از کاهش قیمت مسکن، اعلام سه گروه تازه برای امضای پیش‌قرارداد مسکن ویژه تهران و دادن خط‌مشی اتحادیه‌های املاک از سوی وزیر راه‌ و شهرسازی بود.

در هفته‌ای که گذشت اگرچه بخش مسکن با سرعت تحت تأثیر توافق ژنو قرار نگرفت اما ظاهراً و به گفته کارشناسان اقتصادی، بخش مسکن نیز به آرامی و در ماه‌های آتی می‌‌تواند تحت تأثیر این توافق قرار گیرد.

این تأثیرگذاری بازار مسکن از توافق ژنو را مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک این گونه تشریح می‌کند: مطمئنا بازار مسکن فعلا به این سرعت نسبت به توافق ژنو واکنشی نخواهد داشت، بنابراین باید تا ۱۰ روز دیگر صبر کرد و دید چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر مشتری در بازار مسکن برای خرید به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، اما چون قیمت‌ها یک مقدار بالا است و با عقل و قدرت خرید مردم جور در نمی‌آید، خرید و فروش راکد است.

رئیس اتحادیه املاک کشوری افزود: مطمئنا تا ۱۰ روز آینده بازار مسکن واکنش خود را در قبال توافق ژنو نشان می‌دهد.

*دادن خط ‌مشی به اتحادیه‌های املاک از سوی آخوندی

مصطفی قلی خسروی در خصوص دیدار با وزیر راه و شهرسازی و دادن خط مشی از سوی آخوندی به اتحادیه املاک گفت:یک بار ما به وزارت راه و شهرسازی رفتیم و خط مشی‌ها از طریق معاون امور مسکن و ساختمان وزیر به ما ارائه شد که یک تغییر ساختاری نسبت به مشاوران املاک ایجاد شود.

*آخوندی معتقد است حق کمیسیون تنها از فروشنده اخذ شود

وی ادامه داد: در این خط مشی تاکید شد که حق کمیسیون تنها از فروشنده دریافت شود و خریدار حق کمیسیون ندهد، این صحبت‌ها صورت گرفت، اما تاکنون خود وزیر راه و شهرسازی را شخصاً ندیده‌ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم مثل کشورهای پیشرفته در خصوص اخذ حق کمیسیون برخورد کنیم، باید بسیار از موارد تغییر کند و اگر تنها بخواهیم از فروشنده کمیسیون بگیریم، باید فرهنگ‌های دیگری را نیز ایجاد کنیم، تا به مشکل نخوریم.

قلی خسروی گفت: در حال حاضر واسطه بین دو طرف (خریدار و فروشنده) و وکیل این دو نفر است و هم از خریدار و هم از فروشنده حق‌الزحمه می‌گیرد، پس اینجا تعادل برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: حال اگر واسطه تنها به طرف فروشنده برود، ممکن است تنها به سمت فروشنده سوق پیدا کند و مشکلاتی ایجاد کند.

به گفته وی، در اروپا حق کمیسیون ۵ تا ۶ درصد تنها از فروشنده‌ها دریافت می‌شود.

*معرفی ترکان، زنگنه و هاشمی برای ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی

اکبر ترکان، بیژن نامدار زنگنه و سید مهدی هاشمی از بین ۸ کاندیدا ، جهت ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی به رئیس جمهور معرفی می‌شوند.

مراسم تودیع و تقدیر از اعضای دوره پنجم، معارفه و اعطای احکام اعضای دوره ششم شورای مرکزی با حضور وزیر راه و شهر سازی برگزار شد.

هاشمی هم‌اکنون رئیس کمیسیون عمران مجلس، زنگنه وزیر نفت و ترکان مشاور رئیس جمهور و رئیس دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد،با حفظ سمت سرپرستی معاونت بین الملل، شورایعالی ایرانیان، دبیرخانه جنبش عدم تعهد و سازمان فضایی است.

*نقش بخش خصوصی در نوسازی شهری افزایش می‌یابد

محمد سعید ایزدی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تقویت نقش نهادهای غیر دولتی و بخش خصوصی کشور را از اهم اقدامات آینده در بازآفرینی پایدار محلات هدف نوسازی و بهسازی بافت‌های شهری کشور برشمرد و اظهار داشت: می‌توان با ارائه مدل حکم‌روائی شهری و تعریف ساختارهای محلی، بستری تازه در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری فراهم کرد.

معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: دولت مصمم است در بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی و بهسازی شهری با کاهش نقش تصدی‌گری به ایفای نقش تسهیل‌گر، حمایت و نظارت کننده بر اجرای طرح‌های و برنامه‌های نوسازی و بهسازی بپردازد.

*دولت در طرح مسکن اجتماعی به موضوع مالکیت توجه کند

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه فرهنگ ایرانی‌ها در خصوص مالکیت مسکن با سایر کشورها متفاوت است، گفت: دولت در طرح مسکن اجتماعی به موضوع مالکیت که در فرهنگ ایرانی‌ها بسیار پررنگ است، باید توجه ویژه‌ای کند.

وی افزود: هر دولتی که بر سر کار می آید، دنبال طرحهای تازهی در بخش مسکن است، بنابراین دولت می خواهد با مسکن اجتماعی نقاط ضعف قبلی را بپوشاند و در جهت بهبود کار اقدام کند.

وی ادامه داد: طرح مسکن اجتماعی در همین جهت بوده است چرا که در اظهارات مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز این موضوع به طور مشخص دیده شد که مسکن اجتماعی شامل سه بخش است که بخش اول به اشخاصی که باید ۱۰۰ درصد حمایت شوند که حدود ۱۶ درصد جامعه و در حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی است می توان آنها را سر و سامان داد.

وی گفت: بخش دوم شامل اشخاصی می گردد که نیازمند حمایت های نصفه و نیمه از سوی دولت می باشند و بخش سوم نیز شامل توانمندهایی که خود به دنبال تامین مسکن می روند و نیازمند حمایت های معنوی می باشند، تا صاحب مسکن شوند.

*خریداران مسکن همچنان منتظر کاهش قیمت/ بنگاهی‌ها: زمان خرید است

اگرچه این روزها قیمت مسکن در بازار افت چشم‌گیری داشته، اما همچنان خریداران مسکن منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها می باشند و در مقابل مشاوران املاک پیشنهاد می‌کنند الان زمان خرید است و بیش از این صبر کردن به صلاح نیست.

فعالان بازار مسکن معتقد می باشند که هنوز بازار در یک بلاتکلیفی و انتظار به سر می‌برد و هر چند قیمت‌ها افت قابل ذکری پیدا کرده است، اما هنوز هم خریداران منتظر کاهش بیشتر می باشند.

از سوی دیگر فروشندگانی که تا ماه پیش حاضر به فروش نبودند دیگر خسته شده و سعی دارند، تا حدودی قیمت‌های خود را کاهش دهند، اما خریداری در بازار نیست که بخواهد وارد بازار شود.

اکثر خریدارانی که این روزها در بازار مسکن از عهده پرداخت قیمت‌های پیشنهادی فروشنده‌ها بر نمی‌آیند، در مواجه شدن با قیمت‌های فعلی که به سبب عدم استقبال آنها با کاهش رو‌به‌رو شده است، تاکید می‌کنند که هنوز قیمت‌های فروش با توانایی مالی آنها فاصله دارد.

در نقطه مقابل بعضی سازندگان که اتفاقا وضعیت مالی خوبی دارند هنوز حاضر به فروش زیر قیمت‌های تمام شده نمی‌روند.

این گروه از سازندگان آخرین نفراتی می باشند که در مقابل این وضعیت به وجود آمده در بازار مسکن مقاومت می‌کنند.

از شواهد حاکم بر بازار معاملات مسکن مشخص است که متقاضیان مسکن بودجه کافی برای خرید نیز ندارند و گزارشها حاکی از این است که متقاضیان مسکن دوست دارند تا وام مسکن افزایش یابد تا حداقل بتوانند، از این وضعیت رکود و پایین بودن قیمتها استفاده کنند. هر چند این انتظار نیز بسیار معقول به نظر نمی‌رسد، چرا که اگر وام مسکن افزایش یابد، قیمتها در این حد باقی نمی ماند.

*سه گروه تازه برای امضای پیش قرارداد مسکن ویژه اعلام شد

اداره راه و شهرسازی استان تهران طی اطلاعیه‌ای اسامی ۳۹۰ نفر از ثبت‌نام کنندگان مسکن ویژه را برای امضای پیش‌قرارداد واحدهای این طرح را اعلام کرد.

اداره راه و شهرسازی استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دوم ، سوم و چهارم آذرماه ٣٩٠ نفر از ثبت نام کنندگان مسکن ویژه تهرانسر برای امضاء قرارداد می‌توانند مراجعه کنند.

اسامی ٣٩٠ و سه گروه بعدی را از لینک مسکن شهر تهران همین پایگاه اینترنتی ملاحظه نمایید.

پیرو آغاز انعقاد قرارداد مسکن ویژه تهرانسر، به اطلاع می‌رسد مهلت زمان پرداخت قسط چهارم (۲۰ میلیون تومان) از تاریخ ۱۱ آبان ماه تا ۱۱دی ماه است.

البته گفته می‌شود، تعدادی از متقاضیان مسکن ویژه که حدود ۸۰۰ نفر می باشند، نسبت به قیمت تمام‌شده مسکن ویژه معترض می باشند و به همین سبب از امضای پیش‌قرارداد عرصه و اعیان واحدهای مسکن ویژه اجتناب می‌کنند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.