انتظار کیا و هیوندا پشت دروازه‌ها برای ورود به بازار خودرو ایران

۴ م دیماه ،

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دیروز جدیدترین لیست خودروهای سواری مجاز برای واردات به کشور انتشار یافت در این لیست نام ۲۶ خودروی ذکر شده که ویژگی مشترک همه آنها حجم موتور زیر ۲۵۰۰cc است.

 نکته جالب این لیست غیبت خودورهای پرفروش هیوندای و کیا است خودروهای پورشه و مازراتی هم که به سبب بالا بودن حجم موتور قبلا اعلام شده بود اجازه ورود به کشور ندارد اما سوال اصلی اینجاست که دلیل غیبت خودروهای پرفروش کره‌ای چیست؟ آیا ممنوعیتی شامل حال آنها شده است.

 یک کارشناس خودرو در گفتگو با هفت صبح می‌گوید این غیبت به معنی ممنوعیت یا محدودیت تازه‌ای نیست ممکن است شرکت‌های وارد کننده هنوز درخواست خود را ارائه نکرده‌اند و در جلسات بعدی این لیست کامل‌تر شود.

از سوی دیگر در خبری اعلام شده شرکت وارد کننده خودروهای کیا تعداد قابل توجهی از محصولاتش را در گمرک سلفچگان نگه داشته و وارد بازار نمی‌کند در مجموع به نظر می‌رسد با وضعیت آشفته بازار خودرو دو شرکت وارد کننده کیا و هیوندای موقتا تمایلی به حضور ندارند.

در تحولی دیگر وزیر صنایع اعلام کرد که با داخلی سازی قطعات ۲۰۶ روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ عدد از این خودرو در حال ساخت است این درحالی است که به نقل از غضنفری تیراژ این خودرو به صفر رسیده بود در سال‌های ۸۹ و ۹۰ سالی ۲۵۵ هزار ۲۰۶ در کشور تولید می‌شد که معادل روزانه ۸۰۰ دستگاه بوده است.

* کیا پشت دروازه‌ها

« خودروهای کیا توسط شرکت اطلس خودرو در گمرک نگه داشته شده است» این خبری است که دیروز مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و مدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان اعلام کرد توقف تعداد قابل توجهی از خودروهای وارداتی کیا در گمرک سلفچگان مسئله‌ای است که می‌تواند سبب عطش بیشتر بازار برای این مدل خودروها شودآیا سبب این مشکل ناراضی بودن  شرکت وارد کننده از قیمت‌های مصوب سازمان حمایت است؟

 شهرام میرآخورلو در این مورد می‌گوید « اینگونه نیست اسناد باید ارائه شود تا این خودروها ترخیص شوند با این حال نزدیک به ۵-۴ ماه است که به دلیل مشکلات بانکی در گمرک گیر کرده‌اند»

وی با بیان اینکه با این حال این موضوع عمدی نبوده و وارد کننده قصد احتکار را ندارد، گفته «در حال حاضر کمبود خودرو داریم و وقتی مشتری وجود دارد چرا نباید این خودروها را از گمرک ترخیص کنند؟ به نظر می‌رسد خودروهای این شرکت به دلیل مشکلات بانکی در گمرک مانده است.»

*** در لیست جدید خودروهای وارداتی نامی از هیوندای و کیا دیده نمی‌شود، در حالی که حضور آلفا رومئو و ب ام و پررنگ است
شرکت اطلس خودرو از پنج سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و به طور انحصاری خودروهای کیا را وارد کشور می‌کند حالا به نظر می‌رسد مسئولان این شرکت از قیمت‌های مصوب سازمان حمایت راضی نیستند و ترجیح داده‌اند محصولات خود را به صورت محدودتری به بازار عرضه کنند.

* جزئیات لیست جدید خودروها

چندی پیش مسئولان وزارت صنایع اعلام  کردند اجازه ثبت و سفارش خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی وجود ندارد این تصمیم با مخالفت شدید وارد کننده‌های خودرو روبرو شد؛ آنها معتقد بودند این تصمیم به معنی ممنوعیت کامل واردات خودرو است و بعد از رایزنی‌های گسترده‌ای که صورت گرفت خط قرمز ممنوعیت تا خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی بالا برده شد چرا که ۸۰ درصد خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای ۲۰۰۰ سی‌سی می باشند البته زمزمه‌هایی هم مطرح شده که ممنوعیت خودروهای ۲۵۰۰ به بالا تا اردیبهشت ماه سال آینده به طور کامل برداشته شود با بررسی جزئیات لیست اعلام شده همه خودروها حجم موتور کمتر از حد تعیین شده دارند به طور مثال خودروی BMW-z4 هم حجم زیر ۲۵۰۰ سی‌سی دارد تنهای خودروی مجاز از محصولات لکسوس هم یک مدل هیبریدی است که اولین خودروی برقی- بنزینی وارد شده به کشور محسوب می شود دلیل غیبت محصولات هیوندای و کیا در لیست اعلام شده چیست؟

 ارسلان سلیمانیان کارشناس خودرو در این مورد توضیح می‌دهد «چند ماه یکبار جلسه‌ای تشکیل می‌شود و در آن شرکت‌ها لیست خودروهای درخواستی خود را اعلام می‌کنند بعد از بررسی و اهراز استانداردهایی مثل ۵۱ گانه و محیط زیست و … لیست خودروهای مجاز اعلام می‌شود.

اگر نام محصولی در این لیست دیده نمی‌شود به معنی ممنوعیت ورود آن خودرو نیست، شاید وارد کننده هنوز درخواست خود را به دلایلی ارائه نکرده و در جلسات بعدی این لیست کامل شود.»

این کارشناس خودرو دربارهٔ نگه‌داشتن محصولات کیا در گمرک می‌فرماید «این کار قبلا هم سابقه داشته است گاهی شرکت‌ها کارشنان طبق پیش بینی‌ها جلونمی‌رود با اینکه نگهداری خودروها در گمرک هزینه هم دارند آنها ترجیح می‌دهند محصولات را دیرتر به بازار عرضه کنند و بعضی وارد کننده‌ها هم ممکن است خودروها را به واسطه‌ها بسپارند که عطش بازار بیشتر شود و قیمت‌ها بالا برود».

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.