انتقادات تند کرزای از آمریکا؛ استراتژی حفظ قدرت

۲۷م اسفند ،

ap-141.jpg

اوایل سال ۲۰۰۹ همزمان با آغاز دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزای روابط صمیمانه خود با آمریکا را به عنوان یک “بازی کشتی جوانمردانه” که امیدوار است در آن پیروز شود، توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در هفته‌های اخیر، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان آمریکا را به همکاری با شبه نظامیان طالبان، شکنجه غیرنظامیان افغان، ربودن دانشجویان دانشگاه و نقض عمدی حق حاکمیت افغانستان با استفاده از اقدام به تضعیف نهادهای افغان متهم کرده است.

کرزای که هیچ حریف سیاسی مشخصی ندارد گفت، وی هنگامی که دومین دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۴ پایان یابد، بازنشسته خواهد شد اما مقام‌های افغان می‌گویند، انتقادات شدید حامد کرزای از آمریکا یک اقدام استراتژیک در مبارزات انتخاباتی متفاوت است.

مقامات افغان می‌گویند، حامد کرزای متقاعد شده که علنا تاسیس حق حاکمیتش به وی کمک خواهد کرد تا حمایت‌هایی را که لازم دارد به دست آورد تا امنیت را به دست نیروهای افغان بسپارد و راه را برای حضور نیروهای آمریکایی بعد از سال ۲۰۲۴ هموار سازد. بدون رسیدن به چنین توافقی، بی‌ثباتی سیاسی و امنیت متزلزل احتمالا سبب پدید آمدن مجدد درگیری‌های سیاسی و قومی می‌شود.

ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزای در خصوص استدلال این بیانیه‌ها گفت: ما به حمایت مردم احتیاج داریم تا این توافق امنیتی دو جانبه را امضا کنیم.

حامد کرزای اعلام کرده در صورتی که نیروهای آمریکایی بر اساس قانون افغانستان عمل کنند با آنها توافق خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.