انتقادهای داریوش مهرجویی به برخورد توهین آمیز با مسلمانان پس از ۱۱سپتامبر

داریوش مهرجویی، کارگردان مطرح سینمای ایران  با کتاب جدید خود یعنی «در خرابات مغان» به دغدغه های بسیاری در زمینه مسایل و موضوعات مذهبی پرداخته است.

 به اعتقاد بسیاری از منتقدان سینمای ایران، مهرجویی فیلمسازی است که در بسیاری از آثار خود دغدغه شک و یقین داشته و حتی خود او در مصاحبه هایش گفته است که فیلمی مثل فیلم “هامون ” در ادامه دغدغه های او در زمینه موضوع “شک و یقین” است. او حتی در جای دیگری گفته است: من به آدم های مومن حسودی ام می شود!

واقعه ۱۱ سپتامبر در کتاب جدید مهرجویی نقش قابل توجهی دارد و در آن مهرجویی به تبعات و تاثیرات این واقعه بر روی مسلمانان پرداخته است.

مهرجویی آن طور که در این کتاب تاکید کرده و حتی در اظهارنظرهای خود بر آن تاکید کرده، سعی داشته اعتراض خود را نسبت به برخوردهای نامناسب با مسلمانان آمریکا نشان دهد.

کارگردان فیلم هایی چون “گاو” و “هامون” به گفته خودش در این رمان سعی کرده نشان دهد، بعد از ۱۱ سپتامبر آن سوء ظن آمریکایی نسبت به نژادهای مختلف به خصوص مسلمان ها باعث خصومت و کینه توزی خیلی شدید شد.

مهرجویی می گوید: من در کتاب خرابات مغان روایتی واقعی از اخراج مسلمان ها نوشته ام و خاطرم هست رضا بدیعی که از کارگردان های معروف در آمریکا بود به خاطر مسلمان بودن اخراج شد.

البته این احساسات علیه مسلمان ها، اعتراض مسلمانان آمریکایی را هم به دنبال داشت و این بتی که علیه مسلمانان به وجود آمده بود، فروکش کرد.

اما این نخستین بار نیست که مهرجویی چنین واکنشی نشان می دهد. در زمان آغاز حمله آمریکا به عراق در اوایل دهه هشتاد در گفت و گویی با یکی از خبرگزاری ها با انتقاد از این حمله تهاجم آمریکا به عراق را زورگویی محض دانسته و گفته بود: آمریکا و انگلیس بدون دلیل و منطق و بدون توجه به نظرات سازمان ملل خودسرانه به عراق حمله کرده و فجایع بسیاری را برای مردم مسلمان عراق به وجود آوردند.

/۳۰۳۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.