انتقاد ابوالحسن داوودی از نحوه پخش سریالش

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز

“ابوالحسن داوودی” کارگردان سریال “زمین انسانها” از پخش سریالش در قالب یک فیلم تلویزیونی انتقاد کرد و گفت: شامگاه جمعه از سریال “زمین انسانها” یک تله‌فیلم ٩٣ دقیقه‌ای از شبکه تهران پخش شد که نه تنها از تهیه‌کننده و منِ کارگردان اجازه نگرفتند، حتی به ما اطلاع هم ندادند! این کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد…انتقاد ابوالحسن داوودی

“زمین انسانها” یک سریال ٢۶ قسمتی بود که چندین سال گذشته ساخته و پخش شد و جالب است که حالا بدون اجازه من و تهیه‌کننده، ظاهراً سریال را به یک دانشجوی نابلد سپردند که از آن یک تله‌فیلم ٩٣ دقیقه‌ای تدوین کند. این فیلم بدون اطلاع و آگاهی ما آماده شده است؛ ضمن اینکه پیش از پخش تله‌فیلم «زمین انسانها»، نیز تبلیغات گسترده‌ای انجام شده بود که نام من به عنوان سازنده در آن ذکر شده بود و این بیشتر جای سوال دارد؛ در حالی که این کار اصلا کار من نیست؛ چراکه تکه پاره‌هایی از ٢۶ قسمت سریال را در قالب ٩٣ دقیقه آماده کرده‌اند که به نظرم یکی از بدترین نسخه‌هایی بود که می‌توانست ساخته شود.

وی در عین حال مطرح کرد: اگر به من و تهیه‌کننده دیگر کار اطلاع می‌دادند حتما عوامل این کار را راهنمایی می‌کردیم تا یک کار خوب ارائه شود، نه اینکه یک اثر بی سر و ته به روی آنتن برود.

داوودی سپس خطاب به رییس جدید سازمان صداوسیما گفت: گلایه اساسی و شدید من به عنوان کارگردانی که سالها در تلویزیون و سینما کار کردم و از قبل از انقلاب اسلامی، از تلویزیون شروع کرده‌ام و به نوعی آن را خانه خودم می‌دانم، این است که فکر می‌کردیم با آمدن آقای سرافراز شرایط بهتری باب می‌شود و یکسری بی‌اخلاقی‌ها که پیش از این در تلویزیون رایج بود، درست می‌شود؛ چراکه همین بی‌اخلاقی‌ها باعث می‌شود تلویزیونی که باید به عنوان یک دانشگاه به آن نگاه کرد، بیشتر مثال گندیدن نمک را یاد آدم بیاورد!. این چه دانشگاهی می‌تواند باشد که خود بدیهی‌ترین اصول اخلاقی و حرفه‌ای را زیر پا می‌گذارد؟!

او در ادامه تصریح کرد: اگر مردم نسبت به تلویزیون بی‌اعتماد شده بودند به خاطر همین رفتارها و بی‌اخلاقی‌ها بود. گرچه کاری که شبکه تهران بدون اطلاع ما و با نام من و تهیه کننده، برای ساختن نسخه ناقص سینمایی «زمین انسانها» به عنوان سازندگان اثرانجام داد، قابلیت پیگیری قانونی دارد اما متأسفم که این را بگویم؛ چراکه اگر من کارگردان از این اقدام شکایت کنم، مثل این است که آدم بخواهد از خانواده خودش شکایت کند. تنها خواهشم از آقای سرافراز این است که اگر می‌خواهد صدا وسیما اعتماد سابقش را نزد اکثریت مردم به دست بیاورد، باید مقابل این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌حرمتی‌ها را بگیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صداوسیما سال‌ها بود که اکثریت مدیران فکر می‌کردند چون هزینه تولید را داده‌اند، بنابراین مالک اعتبار و آبرو و حیثیت سازندگان هم هستند و اجازه دارند هرگونه که می‌خواهند با آنها بازی کنند! اما حداقل پیشینه مدیرعامل جدید و اسامی مدیران معرفی شده، این انتظار را به‌وجود می‌آورد که دیگر ناظر اینگونه بی‌اخلاقی‌ها در تلویزیون نباشیم.

کارگردان «زمین انسانها» در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا بیان کرد: به عنوان مثال سال‌ها پیش یک فیلم سینمایی ٣۵ میلی‌متری (ونه تله‌فیلم ٩٠ دقیقه‌ای) با عنوان «ایلیا، نقاش جوان» در شبکه دوم تلویزیون و برای نمایش سینمایی ساختم که رضا کیانیان از بازیگران اصلی آن فیلم بود. سال‌ها بعد، از همین فیلم ١٢٣ دقیقه‌ای، باز هم بدون اطلاع من یک تله‌فیلم کوتاه بی سر و ته آماده‌ی پخش کردند که دقیقاً ۶۰ دقیقه از آن حذف شده بود! و به طور کل شخصیتی که رضا کیانیان که بازیگر آن بود، کاملاً از فیلم به نمایش درآمده ناپدید شده بود!. این اتفاق جزو هنرهای عجیب و غریب تلویزیون بود. اگرچه درگذشته به این کارها عادت کرده‌ایم، اما تصورمن این است که با رویکردهای جدید آقای سرافراز در صداوسیما این بی‌اخلاقی‌ها کمتر می‌شود. در حال حاضر هم همچنان به شدت امیدوارم که اگر آقای سرافراز به عنوان ریاست سازمان صداوسیما قصد دارد یک تلویزیون جذاب و پویا و حرفه‌ای درست کند، باید اصلاح سازمانی را از همین مراحل شروع کند.

به گزارش ایسنا، سریال «زمین انسانها» به تهیه‌کنندگی بیتا منصوری در گروه فیلم و سریال شبکه تهران در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید و پخش شد. داستان اصلی این مجموعه درباره چند پزشک فارغ التحصیل بود که در حال ورود به دوره تخصصی ( رزیدنتی ) هستند و در یک بیمارستان بزرگ مشغول به کار می شوند و هر کدام از این شخصیت‌ها پیشینه و زندگی گذشته ای دارند که در طول مجموعه باز می شود.

علی نصیریان، صدرالدین شجره، سروش صحت، زنده‌یاد عسل بدیعی، مائده طهماسبی، بهمن زرین‌پور، داریوش اسدزاده، لیلی تقوی، افسانه ناصری، رضا آحادی، امیرمحمد زند و… در سریال «زمین انسانها» ایفای نقش داشتند.

.:: شهر بازیگران | اخبار ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.