انتقاد از بی‌تفاوتی در قبال سر بریدن ایرانیها/ راهکار جدید مقابله با فساد مالی

مجله مهر: پایگاه های خبری کشور همواره به مسائل جدیدی علاقه نشان می دهند و یا به مسائل روزمره نیز با دیدی متفاوت می نگرند. نگاه اجمالی روزانه به مسائلی که این سایت ها به آنها علاقه نشان می دهند شاید یکی از علایق روزمره وب گردها و رسانه خوان ها باشد.
مجله خبری مهر، قصد دارد با گزینش خبرهای مهم این رسانه ها که در ادامه آنها را می بینید، مخاطبان خود را در هر روز از رویکردهای پایگاه های خبری کشور به صورت کامل آگاه کند.

رشوه ۵۰۰ میلیون دلاری سعودی برای براندازی مالکی
ممتازنیوز
گزارش داد: منابع آگاه دیپلماتیک غربی از رشوه ۵۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی برای براندازی نوری المالکی و دولت وی در عراق خبر دادند که موقتاً با رأی اکثریت پارلمان برای چند هفته به تعویق افتاده است.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است: بدین ترتیب رژیم سعودی برای خرید هر رأی عدم اعتماد به نوری المالکی دو تا سه میلیون دلار به هر نماینده پارلمان عراق اختصاص داده است و بخش قابل توجهی از این مبلغ به حساب سه شخصیت سیاسی عراقی ریخته شد که عملیات براندازی نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق را هدایت می‌کردند.

این توطئه رژیم سعودی در حالی در عراق در حال اجراست که مردم این کشور به‌خوبی می‌دانند که حاکمان سعودی هیچ‌گاه خیرخواه آنها نبوده‌اند و شاید یکی از دلایل این اختلاف به اختلاف مذهبی دو کشور بازمی‌گردد که در عراق اکثریت شیعی و در عربستان از اوایل قرن هجدهم این جنبش وهابی است که بر این کشور حاکمیت داشته و از آن تاریخ تاکنون دو کشور همواره دارای اختلافات تاریخی – مذهبی بوده‌‌اند به‌ویژه وهابی‌ها که کشتار شیعیان را یکی از اصول اساسی مذهبی خویش می‌‌دانند.

ابتکار عمل جدید اندونزی در مقابله با فساد مالی
به گزارش الف به نقل از جاکارتا پست، اخیرا وب سایتی در اندونزی فعالیت خود را آغاز کرده است که نام مقامات و افراد فاسد در آن مشاهده می‌شود.
در این وب سایت ضد فساد که با همکاری شاخه شفافیت بین‌الملل اندونزی و شماری از فعالان رسانه‌های مختلف راه اندازی شده، نام ۱۰۱ تن از افراد فاسدی که در اندونزی به اتهام فساد مالی محکوم شده‌اند، درج شده است.
یکی از سازمان دهندگان این وب سایت در اظهارنظری گفت: از طریق این سایت می خواهیم اسامی تمامی آنهایی که به اتهام فساد مالی محکوم شده‌اند، ثبت شود. از جمله اهداف اصلی این سایت نوعی “تحریم اجتماعی” مفسدان و پایان دادن به فرهنگ استقبال قهرمانانه از مفسدان پس از گذراندن دوران کوتاه حبسشان است.

تهدیدات رژیم صهیونیستی همزمان با مذاکرات مسکو
تابناک گزارش داد: در حالی که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو در جریان است، اخبار برخی رسانه‌ها، از طرح خواسته‌هایی جدید رژیم صهیونیستی از کشورهای عضو این گروه حکایت دارد. در همین حال، مقامات این رژیم نیز لحن تند و جنگ طلبانه‌ای درباره این مذاکرات پیش گرفته‌اند.
این گزارش می افزاید: رژیم صهیونیستی از متحدان غربی خود خواسته تا در جریان مذاکرات مسکو، ایران را به انجام اقدام نظامی تهدید کرده و به ایران اعلام کنند، «همه گزینه‌ها روی میز است».

شبکه خبری «راشاتودی» ضمن انتشار این خبر، به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی نوشت: این رژیم بر این باور است برای موفقیت در مذاکرات، باید جامعه جهانی سه کار انجام دهد: «تقاضاهای خود را کاملاً روشن کرده و یک برنامه زمانی مشخص برای آن ارائه دهد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک را افزایش دهد و با بیان اینکه یک گزینه نظامی معتبر و در دسترس وجود دارد، این فشار‌ها را تکمیل کند».

انتقاد سایت فرارو از وزارت خارجه با طرح “درماندگی پیش آموخته”
فرارو در بخشی از یک گزارش با عنوان ” سر بریدن ایرانی‌ها و «درماندگی پیش آموخته» وزارت خارجه و مردم!” نوشت: سال ۱۳۸۸، زمانی که متکی در دولت احمدی نژاد وزیرخارجه بود، وزیر اطلاعات عربستان سعودی در اظهاراتی تامل برانگیز ایران را «ببری کاغذی که فقط چنگالهای تیزی دارد» خطاب کرد. در همان زمان نمایندگان مجلس هشتم برخاستند و برآشفتند که دولت چرا برای دفاع از «حرمت و کیان کشور» هیچ نوع برخورد دیپلماتیکی با این توهینها انجام نمی دهد؟ البته از آن زمان تاکنون پرده های تحقیرآمیزتری از این نمایش ضددیپلماتیک در روابط دو کشور بالا رفته و متاسفانه هنوز هم دولت اقدام قاطعی برای دفاع از حرمت و کیان کشور انجام نداده است.
در ادامه این گزارش همچنین می خوانیم: نمایش ضدبشری که این بار در روابط دو کشور رخ داده اعدام سئوال برانگیز تعدادی شهروند ایرانی در زندانهای عربستان است؛ بویژه که مطلع شدیم مقامات سعودی بدون برگزاری دادگاهی عادلانه، بدون اینکه اجازه دهند متهمان با خانواده هایشان یا سفارت کشور مطبوعشان دیدار داشته باشند و بدون اینکه برخوردار از داشتن حق وکیل یا حتی مترجم باشند به اعدام محکوم شده و متاسفانه در دو نوبت ۱۸ تن از آنها در زندانی موسوم به «دمام» به شیوه ای قرون وسطایی گردن زده شده اند.
فرارو در ادامه می افزاید: «سیاست بی تفاوتی» دولت امر جدید و غریبی نیست و در رسانه های منتقد نیز بسیار بدان پرداخته شده است، آنچه اما تامل برانگیز است نه بی تفاوتی مسئولین کشور بلکه بی تفاوتی شهروندان، افکار عمومی و جامعه مدنی در ایران نسبت به چنین وقایعی است. جامعه ای که به نظر می رسد جز شنیدن این دست اخبار و آه و حسرت کار دیگری از دستش برنمی آید. چرا جامعه ایران دچار چنین رخوتی شده است؟ گویا ما ایرانیها نیز در برابر چالشهای پیش رو، به تبعیت از وزارت خارجه مان، دچار «درماندگی پیش آموخته» در برابر نقض حقوق هموطنانمان شده ایم!؟

ایران می‌بایست برای ۱+۵ ساز و کار تنبیهی در نظر می‌گرفت
پیروز مجتهد زاده استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس تهران درباره مذاکرات ۱+۵ به پایگاه خبری انصار حزب الله گفته است: کارشکنی ۱+۵ در اصل کارشکنی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود که از طریق اعمال فشار براین گروه اجرایی می‌شود. بنابراین باید تکرار کرد مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ روند بسیار پیچیده ای داشته وخواهد داشت لذا باید به طرف ایرانی توصیه به استقامت مضاعف نمود و از آنان خواست تا به ۱+۵ کمک کنند تکلیف خود را مشخص کند.
وی همچنین می گوید: تهیه یک دستور ا‌لعمل مفصل و دربرگیرنده همه جوانب و احتمالات از ضروریاتی محسوب می‌شود که دوطرف موظف به تدوین آن پیش از آغاز مذاکرات اصلی هستند.

این دستورالعملها شامل جزئیات مباحثی است که باید در دستورکار دوطرف قرار بگیرد. این دستور العمل باید تنبیهاتی را برای طرفی که در روند امور اخلال ایجاد می‌کند( مثلا عدم حضور ۱+۵ در جلسات کارشناسی) در نظر بگیرد و ضمانت اجرایی آن نیز مشخص و مورد تایید دوطرف قرار بگیرد. این درحالی است که مطرح شدن مسائل ابتدایی در مذاکرات بغداد را می‌توان نتیجه عدم تدوین دستور العمل دانست که زمینه نا امیدی نسبت به مذاکرات مسکو را فراهم می‌آورد؛ چرا که طرف غربی به انجام وظایفی که برای او در مذاکرات بغداد تعریف شده تن در نمی‌دهد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.