انتقاد از حضور بانک‌ها در جمع شرکت‌های برتر!

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه در بین ۱۰ شرکت بزرگ و پرفروش ایران نام چهار بانک به چشم می خورد در حالی که چنین چیزی در دنیا وجود ندارد، گفت: فعالیت بانکها جای سوال دارد.

به گزارش ایسنا) غلامرضا شافعی در همایش معرفی ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران گفت: در بین ۱۰ شرکت بزرگ نام شش شرکت نفتی به چشم می خورد اما حتی نام یک شرکت نفتی ایران در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا دیده نمی شود.

او با اشاره به اینکه فعالیت بانکها در ایران روز به روز گسترش می یابد و این فعالیتها جای سوال دارد، افزود: در بین ۱۰ شرکت بزرگ ایران چهار شرکت بانکی، پنج شرکت نفتی، پالایشگاهی و پتروشیمی و یک شرکت مخابرات وجود دارد. این در حالی است که در سالهای قبل شرکتهای خودروساز نیز در این رده‌بندی قرار داشتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکتهای خودروسازی ایران در سال مالی قبل در بین شرکتهای پرفروش کشور بین ۸ تا ۳۶ رتبه افت کردند و در بین ۱۰ شرکت بزرگ ایران هم هیچ شرکت خودرویی قرار نگرفت. سبب اصلی افت رتبه خودروسازان نیز وجود نگاههای اجتماعی و سیاسی بود که سبب افت شدید تولید و فروش خودروسازان شد.

شافعی با انتقاد از اینکه بعضی مسئولان دربارهٔ تولیدات داخلی لطیفه می گویند که این تاثیر منفی شدیدی روی مردم می گذارد، گفت: چگونه انتظار داریم وقتی مسئولان داخلی دربارهٔ تولیدات داخلی لطیفه می گویند مردم تمایلی به خرید این محصولات داشته باشند. کجای دنیا می توان خودروی ۵۰۰۰ دلاری خرید؟!

او با اشاره به اینکه در سال مالی قبل ۵۷ درصد از دارایی های ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران مربوط به بانکها بود که این جای سوال دارد، افزود: متاسفانه سیاستگذاری در حوزه مالی در کشور غلط بوده و عمده دارایی ها در اختیار یک گروه خاص یعنی بانکها قرار گرفته است. از سوی دیگر در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور تبعیض جغرافیایی شدیدی وجود داشته به طوری که از ۵۰۰ شرکت برتر ۴۶۶ شرکت در تهران متمرکز می باشند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.