انتقاد از دروغ پردازی برخی رسانه ها در خصوص نشست توجیهی آژانس

نشست توجیهی فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی گزارش اخیر ‘یوکیو آمانو’ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای پادمان در ایران ،عصر چهارشنبه با حضور سفرای کشورهای مختلف در مقر آژانس برگزار شد.

در پی برگزاری نشست توجیهی آژانس برخی رسانه های غربی به دروغ مدعی شدند که در این نشست تصاویری ماهواره ای در خصوص پاکسازی پارچین توسط هرمان ناکارتس معاون امور پادمان مدیرکل آژانس به نمایش درآمده است.

دیپلماتهای جنبش عدم تعهد پس از این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در وین ادعای پاکسازی در پارچین را مضحک دانسته و خاطرنشان کردند که فعالیت هسته ای به گونه ای است که نمونه ذرات آن تا ده ها سال باقی می ماند و به هیچ وجه قابل محو کردن نیست.

این دیپلماتها با اشاره به اینکه ناکارتس به عنوان معاون امور پادمان مدیرکل به هیچ وجه موضوع پاکسازی پارچین را در نشست توجیهی آژانس مطرح نکرد، تاکید کردند که این ادعا توسط رسانه هایی جعل شده است که به امور فنی هسته ای آشنایی ندارند.

دیپلماتهای جنبش عدم تعهد در عین حال تصریح کردند که این دروغ پردازی ها برای تاثیر گذاری بر نشست آتی شورای حکام است.

آنها یادآور شدند که این فضاسازی قبل از نشست پیشین شورای حکام در اسفندماه سال گذشته هم صورت گرفته است.

اسفند ماه سال گذشته خبرگزاری ‘آسوشیتد پرس’ یک روز قبل از بررسی موضوع ایران در شورای حکام دست به یک خبرسازی زد و مدعی شد که وجود کامیون ها در منطقه پارچین نشانه تلاش ایران برای پاکسازی و از بین بردن آثار آزمایش‌های هسته‌ای در این منطقه است.

اکنون نیز پنج روز قبل از نشست آتی شورای حکام همان قصه تکرار شده و خبرگزاری ‘ رویترز ‘ مدعی شده است که حضور بلدوزرها در منطقه پارچین نشانه تلاش ایران برای پاکسازی این منطقه است.

دیپلمات های نزدیک به جنبش عدم تعهد در آژانس تاکید کردند که به رغم این جوسازی ها، نشست توجیهی آژانس در فضایی آرام برگزار شد.

آنها یادآور شدند که در این نشست ناکارتس توضیحاتی درباره گزارش اخیر آمانو ارایه کرد و پس از آن نمایندگان برخی کشورها سوالات خود را در فضایی آرام در زمینه مسائل فنی مطرح کردند.

** توصیه سلطانیه به برخی کشورها

‘علی اصغر سلطانیه’ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نشست توجیهی به برخی کشورها توصیه کرد که فضای سازنده همکاری ایران و آژانس را مخدوش نکنند.

سلطانیه در این نشست تاکید کرد که همه کشورها باید اجازه دهند آژانس و ایران همکاری‌ های فنی و حرفه‌ای خودشان را ادامه دهند.

آمانو در گزارش خود ارزیابی مثبتی از سفرش به ایران داشت که این موضوع در ایجاد فضای آرام در نشست توجیهی امروز آژانس تأثیر داشت.

گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران جمعه هفته پیش منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت.

آمانو در گزارش خود تصریح کرد: آژانس نداشتن انحراف در فعالیتهای هسته ای اعلام شده ایران را که تحت نظارت قرار داد، تایید می کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود افزود: بدون شک پیشرفت هایی در خصوص راهکار شفاف سازی در مواردی که در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ توسط مدیر کل آژانس آمده بود، صورت گرفته است.

آمانو در عین حال در گزارش خود از تهران دعوت کرده است که توافق نهایی درباره راهکار مذکور را تسریع بخشد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته آینده در وین آغاز می شود و بررسی موضوع ایران یکی از موضوعاتی است که در دستور کار آن قرار دارد.

اروپام ۱۳۴۴ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۴۶۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.