انتقاد از عدم تناسب گندم ۱۱۵۵ تومانی با تورم و هزینه‌ها

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

در شرایطی که بسیاری از فعالان و صاحب نظران حوزه کشاورزی نرخ ۱۱۵۵ تومانی تعیین شده برای خرید تضمینی گندم را مناسب نمی دانند باید دید دولت در این زمینه تجدید نظر خواهد کرد یا بر …

در شرایطی که بسیاری از فعالان و صاحب نظران حوزه کشاورزی نرخ ۱۱۵۵ تومانی تعیین شده برای خرید تضمینی گندم را مناسب نمی دانند باید دید دولت در این زمینه تجدید نظر خواهد کرد یا بر تصمیم خود مصصم باقی می ماند؟

چندی پیش  محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از تصویب نرخ ۱۱۵۵ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی – خبر داد. نرخی که بسیاری از فعالان و صاحب نظران حوزه کشاورزی آن را منطقی ندانستند و اعلام کردند دولت در تصمیم خود تجدید نظر نماید.

در هیمن راستا عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی۱۱۵۵ تومانی گندم متناسب با قیمت تمام شده آن نیست،گفت: دولت باید این رقم را با توجه به نرخ تورم، هزینه های تولید و سایر شرایطی که در کشور وجود دارد نزدیک به ۱۵۰۰ تومان تعیین می‌کرد.

رجایی اضافه کرد: اگر ما نرخ گندم وارداتی به کشور، هزینه حمل، بیمه، دموراژ و میزان هزینه‌ای را که بابت حمل و نقل در داخل کشور برای رسیدن به سیلوها وجود دارد، محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم قیمت گندم وارداتی نیز برای کشور حول و حوش ۱۵۰۰ تومان تمام می شود بنابراین چرا ما باید کاری کنیم که این پول به‌جای اینکه در اختیار کشاورزان داخلی قرار بگیرد به خارجی‌ها داده شود؟

براساس این گزارش مجری طرح گندم نیز ضمن اینکه نظری در مورد نرخ تعیین شده نداد، گفت: باید از کشاورزان سوال کنید که چه نظری در این زمینه دارند ، آنها باید اقناع شوند و نظر آنان مهم است.براساس این گزارش نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته ۱۰۵۰ تومان تعیین شده بود که نرخ تصویب شده در سال جاری ۱۰۵ تومان نسبت به آن افزایش یافته است.

همچنین در سال زراعی ۹۲-۹۱ (با احتساب تشویقی) قیمت خرید تضمینی گندم معمولی ۶۵۰ تومان و گندم دوروم ۶۸۰ تومان تعیین شده بود که نرخ تعیین شده در سال جاری حتی دو برابر این میزان هم نیست این در حالی است که طی دو سال اخیر قیمت تمام شده تولید کشاورزان افزایش یافته است و به گفته بسیاری از مسئولان دولت باید در تعیین نرخ خرید تضمینی تورم و سایر هزینه های تولید را مورد توجه قرار می داد و متناسب با آن قیمت را افزایش می داد و ممکن است نرخ تعیین شده سطح زیر کشت گندم را کاهش دهد.

در شرایطی که تولید گندم در کشور ما بسیار مهم است و دولتمردان همواره سخن از رسیدن دوباره به خودکفایی در این زمینه می گویند باید دید دولت در این زمینه تجدید نظر خواهد کرد یا بر تصمیم خود مصصم باقی می ماند؟

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.