انتقاد از کاهش اختیارات شورای حل اختلاف/ کمک به کاهش پرونده‌های قضایی نادیده گرفته نشود

فروردین ۱۴۰۳

محمودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

عضو شورای حل اختلاف استان تهران گفت: فلسفه اصلی تشکیل شورای حل اختلاف به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند، بود که نباید این اصل در طرح بازتعریف قانون شورای حل اختلاف نادیده گرفته شود.

“همایون محمودی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با طرح بازتعریف قانون شورای حل اختلاف و عدم صدور رای توسط این نهاد اظهار داشت: وظیفه اصلی شورای حل اختلاف، صلح وسازش بین اشخاص حقیقی وحقوقی غیر دولتی است که در بعضی موارد منجر به صدور رای می گردد.

وی نقش شوراهای حل اختلاف را در جلوگیری از ورود پرونده به سیستم قضایی مناسب دانست و گفت: شوراهای حل اختلاف فقط باید به دنبال اصلاح امور و ایجاد سازش بین طرفین معامله باشند.

این عضو شورای حل اختلاف با انتقاد از اینکه ارجاع مجدد پرونده‌ها از شورای حل اختلاف به دادگستری، فشار مضاعف بر دادگستری وارد کرده تصریح کرد: شورای حل اختلاف در چند سال اخیر با رسیدگی به پرونده های بسیاری زمینه ورود پرونده ها به محاکم قضایی را رفع و سالانه موارد بسیاری را بدون نیاز به ارسال به دادگاه حل کرده است.

محمودی خاطرنشان کرد: فلسفه اصلی تشکیل شورای حل اختلاف به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکتهای مردمی، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است، بود که نباید این اصل در این طرح نادیده گرفته شود.

گفتنی است؛ طرح اصلاح اختیارات شوراهای حل اختلاف هم اکنون درنوبت بررسی کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.