انتقاد از گزارش تفسیری حقوق بشر پاکستان

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۲م آبان ۹۱،

در حالی که پاکستان به دنبال عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل است، غرب یک بار دیگر نگرانی خود را درخصوص نقض حقوق بشر در این کشور اعلام نمود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، درخواست پاکستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل در پی انتقاد شدید اعضای این شورا درخصوص اوضاع حقوق بشر در پاکستان در نشست سالانه “بازبینی دوره‌ای جهانی” در خصوص حقوق بشر در ژنو با ناکامی مواجه شد.

اعضای تازه این شورا در ۱۲ نوامبر سال جاری میلادی انتخاب می‌شوند و پاکستان امیدوار است که بتواند یکی از این اعضای تازه باشد.

حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان که ریاست هیات پاکستانی را به ژنو بر عهده دارد، به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: امروز پاکستان با داشتن یک پارلمان مستقل و منتخب، یک سیستم قضایی مستقل، رسانه‌های آزاد و جامعه مدنی پویا یک دموکراسی بنیادین دارد.

وی افزود: دولت اسلام‌آباد برای پیشبرد و ارتقای حقوق بشر و مقابله با افراط‌ گرایی به شدت و سختی فعالیت نموده است.

این در حالی است که “الین دوناهوی”، سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در این نشست که در ژنو برگزار شد، گفت: ما به شدت نگران اوضاع حقوق بشر در پاکستان هستیم.

وی به عملیات ارتش پاکستان علیه مخالفان دولت برای سرکوب آنها در ولایت بلوچستان اشاره نمود و گفت: دولت اسلام‌آباد باید این تضمین را بدهد که اشخاصی که عامل شکنجه، ناپدید شدن و پیش داوری و عدم قضاوت درست در ولایت بلوچستان می باشند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و مجازات می‌شوند.

این مقام مسوول همچین به نقض حقوق اقلیت‌ها و تبعیض‌های صورت گرفته علیه اقلیت‌های مذهبی اشاره نمود.

نقض قوانین حقوق بشر در پاکستان همچنین از سوی انگلیس، سوئد، سوئیس و چند کشور دیگر اروپایی چون بلاروس نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفت. به طوری که بلاروس از اسلام‌آباد خواسته تا قوانینی را علیه قاچاق زنان و کودکان، سوء استفاده از زنان و رفتارهای خشونت‌آمیز علیه کودکان اعمال کند.

“صالحه اطهر”، یکی از فعالان حقوق بشر پاکستان به شبکه خبری دویچه وله، گفت: آسان نمی باش که با نقض قوانین حقوق بشر در پاکستان مقابله کنیم. متاسفانه دفاع وزیر امور خارجه پاکستان از وضعیت حقوق بشر در این کشور ضعیف است.

این فعال حقوق بشر پاکستانی افزود: وضعیت حقوق بشر در پاکستان بسیار بد است. حنا ربانی کهر به دنبال دفاع و پشتیبانی از دولت اسلام آباد و نه اوضاع حقوق بشر در این کشور است.

وی با انتقاد از وضعیت دموکراسی در پاکستان، گفت: متاسفانه دولت پاکستان همچنان توسط ارتش این کشور کنترل و اداره می‌شود. دموکراسی حقیقی یک تضمین برای حقوق بشر است که پاکستان از دسترسی به آن دور است.

“زاهد فاروق”، یک فعال حقوق بشر مستقر در کراچی نیز اعلام نمود که اقلیت‌های مذهبی در پاکستان همواره مورد هدف قوانین سخت دولت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: دولت اسلام‌آباد با استفاده از قوانین خاص خود اراضی این اقلیت‌ها را از آن‌ها گرفته، ثروت‌هایشان را سرقت نموده و زنان را ربوده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.