انتقاد بی‌سابقه آرژانتین از دخالت اسرائیل

۱۸ام بهمن ،

وزیر خارجه آرژانتین چند روز قبل ضمن فراخواندن سفیر اسرائیل به شدت از رفتارهای رژیم‌صهیونیستی در قبال پرونده انفجار مرکز یهودیان بوینس‌آیرس انتقاد کرده است.

به گزارش ممتازنیوز، فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل نوشت: «هکتور تیرمن» وزیر خارجه آرژانتین در یکی از نشست‌هایی که اخیرا با سفیر اسرائیل در «بوینس‌آیرس» داشته، به شدت با وی برخورد کرده و از اقدام اخیر اسرائیل که از آرژانتین بابت توافق با ایران بر سر قضیه «آمیا» توضیح خواسته بود، انتقاد کرده است.

این خبر را یک منبع در وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» اعلام کرده است. به نقل از وی روز ۳۱ ژانویه تیرمن سفیر اسرائیل را فراخوانده و جلسه‌ای «سخت، فشرده و ناراحت‌کننده» با وی داشته است.

تیرمن در این دیدار سفیر اسرائیل را «شدیدا مورد انتقاد قرار داده» و اقدامات اسرائیل را سبب تحریک احساسات ضداسرائیلی دانسته است.

وزیر خارجه آرژانتین در این دیدار گفته است: اسرائیل هیچ حقی برای توضیح خواستن ندارد، ما کشوری مستقل هستیم. اسرائیل از طرف یهودی‌ها حرف نمی‌زند و وکیل آن‌ها هم نیست. یهودی‌هایی که خواسته‌اند اسرائیلی باشند، به آنجا رفته و شهروند اسرائیل شده‌اند، و بقیه آن‌هایی که در آرژانتین زندگی می‌کنند، شهروندان آرژانتینی می باشند. این حمله علیه آرژانتین انجام شده و دخالت اسرائیل تنها سبب تحریک احساسات علیه یهودیان آرژانتین می‌شود چراکه این اشخاص به تابعیت دوگانه متهم می‌شوند.

در اتفاق انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» که روز ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۴ رخ داد، ۸۵ نفر از یهودیان آرژانتین کشته شدند. رژیم‌صهیونیستی از آن زمان ایران را به حمایت از این اقدام متهم کرد، با این وجود تاکنون این پرونده باز است و هیچ مدرکی این ادعای اسرائیلی‌ها را تائید نکرده است.

رژیم‌صهیونیستی پس از توافق هفته قبل تهران و بوینس‌آیرس برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد اتفاق «آمیا»، «آتیلیو نوربرتو» سفیر آرژانتین در سرزمین‌های اشغالی را فراخوانده و به این اقدام اعتراض کرد.

تیرمن این اقدام اسرائیلی‌ها را نیز «غیرقابل قبول» خوانده و گفته است: اگر ما هم می‌خواستیم این طور رفتار کنیم، می‌توانستیم ماهی دو بار شما را (سفیر اسرائیل را) برای توضیح در مورد عملیات نظامی در غزه یا شهرک‌سازی‌ها احضار کنیم، اما ما اینکار را نمی‌کنیم چراکه نمی‌خواهیم در حاکمیت شما دخالت کنیم.

وزیر خارجه آرژانتین پیش از این هم تصرف جزایر «فالکلند» توسط انگلیسی‌ها را با اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل مقایسه کرده بود. وی گفته است انگلیسی‌ها در حالی به شهرک‌سازی‌ها انتقاد می‌کنند که خود نیز رفتاری مشابه اسرائیل در فالکلند دارند.

هفته قبل پس از توافق ایران و آرژانتین وزارت خارجه اسرائیل به سرعت واکنش نشان داد و اعلام کرد این توافق آن‌ها را شوکه کرده است. «یگال پالمور» سخنگوی وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در واکنش به این خبر این توافق را «دام ایرانی‌ها» خوانده و گفته بود که اسرائیل پیش از این به طرف آرژانتینی اخطار داده که نباید در این دام بیفتند. وی افزود: ما از شنیدن این خبر متحیر شده‌ایم و از آرژانتین خواهیم خواست تا تصویر کاملی از آنچه که مورد توافق قرار گرفته به ما ارائه دهند، چراکه این موضوع مستقیما به اسرائیل مربوط است.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.