انتقاد رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان از کمبود و گرانی آنتی‌بیوتیک در بخش‌های بیمارستانی

۱۹اردیبهشت،
ممتاز نیوز: رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم اخطار داد: بعضی بیماران بستری در بیمارستان و خصوصا بخشهای مراقبت ویژه و جراحی نیازمند آنتی بیوتیک‌هایی می باشند که هم کمیاب شده‌اند وهم هزینه تامین آنها افزایش یافته است.

دکتر مسعود مردانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه ایجاد بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستان‌ها سبب افزایش امید به زندگی در کشور شده است. همچنین پیشرفتهای پزشکی منجر به دستاوردهای بزرگ در انجام جراحی‌های وسیع در پیوند اعضا شده است و هرگونه کمبود در تامین اینگونه داروها به معنای اختلال جدی در فرایند درمانی است که می‌تواند همه تلاش‌های کادر درمانی را بی اثر سازد.

وی افزود: مهارت پزشکان ایرانی در انجام پیوندهای مختلف و امکان عملی آن در کشور ایجاب می‌کند که مراقبت‌های بعد از پیوند و تجویز منطقی داروهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک به این بیماران طول عمر بیشتری بدهد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به این موضوع که برای مقابله با عفونتهای بیمارستانی که مقاومت آنها تشدید شده است، چاره‌ای جز تجویز آنتی بیوتیک مناسب وجود ندارد، تاکید کرد: واقعیت این است که کمبود یا نبود دارو، استرس و نگرانی برای بیماران و خانواده وی ایجاد می‌کند به طوری که از نظر روحی و فرایندهای زندگی را با محدودیت‌هایی مواجه می‌سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دلهره‌ای که به سبب کمبود دارو در بیمار یا همراهان وی بوجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت شعاع قرار دهد و حتی برای پزشک معالج نیز مشغله فکری ایجاد کند. ملاحظه وضعیت خانواده‌هایی که برای تامین دارو مجبور می باشند به یک یک داروخانه ها سر بزنند و یا حتی از تهران به شهرستانها و یا برعکس از شهرستان‌ها به تهران مراجعه کنند برای کادر درمانی نیز رنج آور و طاقت فرسا است ولی رفع این مشکل نیازمند سیاستگذاری صحیح در حوزه دارویی است و کادر درمانی بیمارستانها در این خصوص نمی‌توانند مشکل گشای مردم باشند.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: امروز گرانی و کمبود داروهای اساسی و نیز افزایش فراوان هزینه‌های درمانی از جمله اصلی ترین دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مردم است که مسئولان باید برای رفع آن به طور جدی چاره اندیشی کنند.

وی افزود: سبب کمبود بعضی داروها ممکن است به سبب وارداتی بودن و عدم تخصیص بموقع ارز مرجع برای آنها باشد. تامین و تهیه داروهایی که جنبه حیاتی دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. قیمت دارو باید منطقی باشد تا هم برای کارخانه داروسازی و یا شرکت تامین کننده دارو سود منطقی داشته باشد و هم بیمار قادر به تهیه آن شود. از آن جمله توسعه و بسط بیمه همگانی جهت بیماران نیازمند می‌تواند خاطر بیماران و خانواده‌های آنها را در این سهم آسوده سازد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.