انتقاد سفیر ایران در ژنو از اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران

سفیر کشورمان در ژنو تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را جنایتی علیه بشریت دانست و خواستار وحدت بین المللی در برابر این بی عدالتی شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از شبکه العالم، اسماعیل بقایی هامانه سفیر کشورمان در ژنو در نشست شورای حقوق‌ بشر سازمان ‌ملل با یادآوری اینکه تحریم های یکجانبه، اقدام متخلفانه بین المللی بوده و مسئولیت بین المللی واضعان و مجریان آنها را در پی دارد، این تحریم ها را به سبب تبعات حقوق بشری آن بر شهروندان ایرانی جنایت علیه بشریت دانست و خواستار وحدت نظر جامعه بین المللی در برابر این بی‌عدالتی آشکار شد.
سفیر کشورمان که در جریان گفت‌وگوی همکاری با خانم آلنا دوهان، گزارشگر ویژه موضوع “آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره مندی از حقوق بشر” سخن می‌گفت، ضمن اشاره به بی توجهی آمریکا به درخواست های متعدد دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و همچنین سازوکارهای حقوق بشری برای لغوتحریم‌ها، این رویکرد رژیم آمریکا را زنگ‌خطری جدی برای جامعه بین المللی دانست و خواستار مقابله با آن شد.

بقایی هامانه ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگرداندن یک‌جانبه قطعنامه های لغوشده شورای امنیت، به رغم مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت با آن را نشانه دیگری از قلدرمآبی آمریکا و بی اعتنایی هیات حاکمه این کشور به حقوق بین الملل و منشور ملل متحد عنوان کرد و افزود که حتی نهادهای قضایی بین المللی مثل دیوان بین المللی کیفری نیز از شر اعتیاد ایالات متحده به ابزار تحریم و ارعاب مصون نمانده است. وزیر خارجه آمریکا به تازگی دادستان و چند نفر از قضات دیوان بین المللی کیفری را به دلیل پیگیری پرونده اتهامی علیه ارتش آمریکا در افغانستان، تحریم نمود.

نماینده ایران با تاکید بر مسئولیت کشورهای تحریم‌کننده، به بقیه کشورها نیز یادآورشد که طبق حقوق بین الملل نباید اقدامات متخلفانه کشورهای دیگر را مورد شناسایی قرار داده و یا اجرا نمایند زیرا بر خلاف حق حاکمیتی و تعهدات بین المللی آنها در زمینه حقوق بشر است .

بقایی هامانه با بیان اینکه در عمل‌ هیچ استثنای بشردوستانه ای وجود نداشته و این‌ادعاها کاملا فریب و ریاکاری است، ادامه داد که ایران به سیاست مقاومت حداکثری خود در برابر فشار غیر قانونی و ناعادلانه آمریکا ادامه خواهد داد.
در جریان جلسه بررسی موصوع اقدامات قهرآمیز یکجانبه، تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه با اشاره به آثار و تبعات تحریم های یکجانبه بر حقوق بشر، از ادامه کار گزارشگر ویژه سازمان ملل در این زمینه حمایت کردند. کشورهای اروپایی به همراه ژاپن، کانادا، استرالیا و کره جنوبی در یک اقدامی که به نظر می رسد از قبل هماهنگ شده بود از هرگونه مشارکت و اعلام موضع در رابطه با موضوع تحریم های یکجانبه خودداری کردند.

بنا به پیشنهاد سفیر کشورمان، شورای حقوق بشر به احترام مرحوم ادریس جزایری گزارشگر قبلی سازمان ملل در حوزه تحریم های یکجانبه، با یک دقیقه سکوت ادای احترام کرد. جزایری به عنوان نخستین گزارشگر ویژه بررسی تبعات حقوق بشری تحریم های یکجانبه، با تهیه گزارش ها و بیانیه های متعدد در مورد آثار متفی تحریم های یکجانبه آمریکا، خدمات ماندگاری در عرصه حقوق بشر و تبیین ماهیت غیرقانونی و ضدبشری تحریم های یکجانبه داشت. وی چندماه قبل درگذشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.