انتقاد شدید سخنگوی شورای نگهبان از توهین‌های روزنامه دولت به شخصیت‌های نظام / شورای نگهبان اهل شکایت نیست

به گزارش خبر‌آنلاین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در محل این شورا برگزار شد.

کدخدایی در این نشست به تشریح مصوبات بررسی شده در طول مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان پرداخت و گفت: شورای نگهبان در زمان مجلس هشتم ،جمعاً ۳۵۸ مصوبه را بررسی کرد که از این تعداد ۲۳۴ مصوبه به صورت لایحه و ۱۲۴ مصوبه نیز به صورت طرح مورد تفسیر قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در سال گذشته ۱۱ اساسنامه از سوی دولت به شورای نگهبان ارسال شد که ۱۰ مورد از آنها مغایرتی با موازین شرع نداشت.

کد‌خدایی افزود: همچنین در سال گذشته ۳۴ نامه از دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان رسیده است که ۲۱ نامه مغایرتی با موازین شرع نداشته ۴ نامه خلاف موازین بوده و ۹ نامه نیز در دست بررسی است .

اهم سخنان عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در ادامه می‌آید:

  • شورای نگهبان از ابتدا با کسی اختلاف نداشته و همواره نظر قانونی خود را اعلام می‌کند و نظر شورا برای تمام نهادها لازم‌الاتباع است. موضوع هیأت نظارت بر قانون اساسی طبق روال تفسیر و ان‌شا‌الله براساس آن نیز عمل می‌شود.
  • هیأت نظارت بر قانون اساسی مشورتی نیست، ما گفتیم اگر مشورتی باشد خلاف قانون نیست. تفاسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ منتشر شده است و در شرایطی که هیأت نظارت وظیفه اجرایی داشته باشد خلاف قانون است و اگر این هیأت مشورتی باشد ایرادی بر آن وارد نیست.
  • نظرات متفاوت از سوی مراجع قانونی اگر گفته شود ایرادی ندارد اشکال زمانی است که استدلال قوی نباشد و نظرات براساس اصول نباشند.
  • شورای نگهبان با معاونان رئیس‌جمهور موضوع هیأت نظارت را بررسی کرد و از ابتدا با تشکیل آن مخالف بود. از سال ۶۰ تا الان شورا با تشکیل هرگونه مرجع، سازوکار و نهادی غیر از رئیس‌جمهور مخالف است و شورا در پی سلب اختیار از هیچ مرجعی نیست.
  • عدالت از راه اجرای قانون محقق می‌شود و به جای غوغا‌سالاری و مهمل گفتن باید به قانون تمکین کنیم. دیدگاه‌هایی که در برخی از کاغذ پاره‌ها که با بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌شوند و شخصیت‌های نظام را به استهزاء می‌گیرند شیوه درستی نیست. کسانی که مورد استهزاء قرار گرفته‌اند از عمر ما بیشتر به نظام خدمت کرده‌اند و شایسته بود که به جای اینگونه گزارش‌های سیاسی و تجاری مباحث حقوقی را بررسی می‌کردید.
  • معاونت جدید که نظراتشان منتشر شده اعلام کرده‌اند در چارچوب قانون است. هم‌اکنون چه شده که برخی افراد با این غوغا‌سالاری این کار‌ها را انجام می‌دهند.
  • شورای نگهبان اهل شکایت نیست و به جای اینکه از این مهمل‌ها به عنوان رپورتاژ تجاری و سیاسی سفارش داده شود باید بودجه ناظران دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت شود.
  • عدالت این نیست که در نیمه شعبان احساسات را تحریک کنیم. هم‌اکنون در کشور چه وضعیتی است و شما به کجا متکی هستید که هرچه می‌خواهید می‌گویید فکر می‌کنم هم‌اکنون زمانی است که باید به رعایت قانون و نظم بازگردید.
  • شورای نگهبان پس از اعلام نظر خود در رابطه با پیگیری اجرای مصوبات وظیفه‌ای ندارد.
  • مصونیت پارلمانی نمایندگان در چارچوب شورا تفسیر شده و قابل قبول است. معصونیت‌ها قابل افتراع نیست و اظهار‌نظر در چارچوب قانون ایرادی ندارد.
  • هر شخصی که طبق شرایط حضور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود.
  • نظرات شورای نگهبان لازم‌الاجرا است و کسی نمی‌تواند بگوید آن را اجرا نمی‌کنیم. مطالب عرض شده به خاطر توهین‌هایی بود که در زمان انتخابات در گزارش‌های سیاسی تهیه می‌شد و هم‌اکنون هم موضوعاتی را سرهم کرده‌اند و شخصیت‌های نظام را که به خاطر خود آنها مورد هجمه هستند ، تحت فشار قرار دادند.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.