انتقاد شدید لاوروف از غرب و تاکید مجدد بر حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی سوریه

۲۶اردیبهشت،

ap6-9.jpg

سرگئی لاوروف تاکید کرد که ایران باید در کنفرانس بین‌المللی پیشنهاد شده برای پایان دادن به بحران سوریه شرکت کند اما دولت‌های غربی می‌خواهند شرکت کنندگان در این کنفرانس را محدود و احتمالا نتیجه گفت‌و گوها را از پیش تعیین کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز؛ اظهارات مخالف روسیه با غرب دربارهٔ نقش ایران در نشست احتمالی سوریه بر اختلافاتی که همین حالا نیز کنفرانس پیشنهادی مسکو و واشنگتن در هفته قبل را تهدید می‌کند، می‌افزاید.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی که بر روی وب‌سایت وزارت امور خارجه این کشور در روز پنجشنبه ارسال شد، اظهار کرد: در میان بعضی از همکاران غربی ما، تمایلی برای محدود کردن دایره شرکت‌کنندگان خارجی و آغاز این پروسه در گروهی بسیار کوچک از کشورها در چارچوبی که در واقع از پیش تیم ها، دستور کار و شاید حتی نتیجه مذاکرات را تعیین کند، وجود دارد.

بنابراین گزارش، ایران، که از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه حمایت می‌کند، از این پیشنهاد استقبال و ابراز امیدواری کرده است که بخشی از این پروسه باشد. تمایل ایران برای شرکت در کنفرانس ژوئن ۲۰۱۲ دربارهٔ سوریه که به میزبانی سازمان ملل در ژنو برگزار شد، موضوع مشاجره میان واشنگتن و مسکو بود.

لاوروف، در این گفت‌وگو که با یک شبکه تلویزیونی لبنانی انجام شده است، افزود: به سبب اولویت های ژئوپلیتیکی نباید کشوری مانند ایران را از این پروسه محروم کرد. این (ایران) یک بازیگر یک بسیار مهمی خارجی است. اما هنوز در این باره توافقی وجود ندارد.

بنا بر گزارش رویترز، غرب تمایلی به حضور ایران در چنین گفت‌وگوهایی ندارد.

این نشست که به نقل از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا احتمالا اوایل ژوئن برگزار می‌شود، می‌خواهد با حضور همان کشورهایی برگزار شود که در نشست ۲۰۱۲ حضور داشتند، اما این‌بار نمایندگانی از دولت و اپوزیسیون سوریه نیز در آن حضور داشته باشند.

سال قبل وزیران امور خارجه پنج عضو دایم شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین همگی در گفت‌وگوهای ژنو در کنار ترکیه، کویت، قطر، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نبیل‌العربی دبیر کل اتحادیه عرب و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

لاروروف همچنین گفت که عربستان نیز باید در این نشست حضور یابد و افزود که هیچ گروه اپوزیسیون سیاسی را محروم نمی‌کند اما ” گروه‌های تروریستی” هیچ جایی بر سر میز مذاکرات ندارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این گفت‌وگو روز پنجشنبه از شبکه المیادین لبنان پخش شد اما در روز دوشنبه ضبط شده بود.

بنابر این گزارش لاوروف اظهار کرده است: مسایلی روشن وجود دارد؛ ایران همواره بر همبستگی با دولت سوریه تاکید کرده است و نمایندگان مقامات ایران به طور مرتب از دمشق دیدن می‌کنند.

بر اساس این گزارش، جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه احتمال حضور دعوت از ایران در این گفت‌و گوها را منتفی نکرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.