انتقاد عضو کمیسیون اصل نود مجلس از دولت: از جیب مردم پول برداشته و ۷۳ میلیون حقوق‌بگیر درست کرده ایم

 محمود عزیزی: سید فاضل موسوی در گفت وگو با خبرآنلاین در خصوص دلیل رویکرد مجلس به اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهار نظر کرد و با انتقاد از شیوه اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها تصریح کرد با این روش ۷۳ میلیون حقوق بگیر برای کشور درست کردیم.

مشرح این گفت وگو در ادامه می آید:

ضرورت اصلاح آیین نامه داخلی مجلس درباره سوال از رئیس جمهور چه بود؟ با توجه به اینکه طراحان می گویند منظورشان از این اقدام دولت فعلی نیست. 

نوع جوابگویی آقای احمدی نزاد در روز سوال از رئیس جمهور، برای مجلس ایجاد شوک کرد. مجلس انتظار نداشت آقای احمدی نژاد در قامت رئیس جمهور اینگونه صحبت کنند. نکته مثبت این موضوع این بود که بعد از ۳۳ سال تابوی سوال از رئیس جمهور شکست، اما متاسفانه نوع جوابگویی آقای احمدی نژاد، به جایگاه مجلس خدشه وارد کرد. در قانون اساسی جایگاه خاصی برای رئیس جمهور تعریف شده است. از آنجا که سوال از رئیس جمهور در این مجلس مطرح شد، اصلاحش هم در زمان همین مجلس انجام شد.

 

در زمان بررسی این اصلاحیه یکی از استدلال های مخالفان این بود که تاثیر گذاری  مجلس بر رئیس جمهور به عنوان چهره ای که از سوی مردم انتخاب می شود، شاید با قواعد دموکراسی همخوان نیست.

اگر بپذیریم که مجلس تمام بایدها و نباید های مملکت را تعیین می کند، فکر کنم این مساله قابل حل است. مجلس است که می تواند تعیین کند فلان قانون در کشور اجرا شود یا نه. مجلس آنچه درباره سوال از رئیس جمهور انجام داده است، مُرِّ قانون بوده است و مغایرتی با قانون اساسی هم ندارد.
 

 ممکن است در مجلس نهم نمایندگان بخواهند این آیین نامه را مجدد اصلاح کنند؟

احتمالش هست. این امر در اختیار نمایندگان است، اگر مخالف قانون اساسی و شرع نباشد این امکان وجود دارد.
 

برخی نمایندگان طرفدار دولت می گویند به دلیل نوع پاسخگویی رئیس جمهور، طراحان این اصلاح آیین نامه ای به دنبال انتقام گیری از احمدی نزاد هستند و این اصلاح سیاسی است. قبول دارید؟

سیاسی یعنی چه؟ ما قبل از اینکه به مردم جواب بدهیم باید به خدا جواب دهیم. آقای احمدی نژاد حداکثر یک سال دیگر در قدرت است. در این مدت خودش را جمع کند، یا الله است! دلیل این امر هم این است که  او باید طرح هایی که در دوران ریاست جمهوری اش مصوب کرده را پیگیری کند. عمر مفید دولت وی گذشته است و حالا در حال جمع و جور کردن اسباب و اثاثیه برای جابجایی است. حتی گفت وگوی تلویزیونی ایشان لغو شد. بنابراین اصلاح این آیین نامه نمی تواند از موضع سیاسی و برخورد با آقای احمدی نژاد باشد.

 

بعد از لغو گفت وگوی رئیس جمهور گفته شد دلیل لغو این گفت و گوی تلویزیونی مجاب کردن دولت به تاخیر در اجرای قانون مرحله دوم هدفمندی بوده است. مقدماتی که دولت باید در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه ها، انجام دهد چیست؟

الان ظاهرا چیزی که مجلس محدودیتی که ایجاد کرده است، نزدیک به پایان است. بحث این  است که باید وضعیت فعلی آسیب شناسی شود.

 

ظاهرا گزارش دیوان محسابات درباره تخلفات دولت در این زمینه هم به کمیسیون اصل نود ارجاع شده است؟

بله، اخیرا  برخی مسئولان جهت بررسی همین موضوع در کمیسیون حضور یافتند. به آنها گفته شد که دیوان محاسبات نسبت به مصارف و منابع هدفمندی اشکالاتی را طرح کرده است و معتقد است با نوع ورود به این موضوع، مشکلاتی برای کشور به وجود می آید.قرار بر این بود که با هدفمندی یارانه ها ثروت بین نسلی را مدیریت کنیم. امروز هر چقدر به شکم هدفمندی یارانه ها می ریزیم باز هم کم می آوریم. این چه کاری است که می کنیم؟ از جیب خود مردم پول برداشته و ۷۳ میلیون حقوق بگیر برای خود مردم درست کرده ایم. این برای کشور ضایعه است . قبل از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها این امر آسیب شناسی شود.

 

این بدین معنی است که ممکن است مجلس افزایش رقم هدفمندی به حساب خانوار ها را تصویب نکند؟

 این امر باید تعدیل شود. بنده سال گذشته همین زمان درکمیسیون تلفیق به صراحت گفتم کاری کردید که ۷۳ میلیون حقوق بگیر درست کردید که فرد اگر با تفنگ هم بخواهید جلوی آنها بایستید، نمی توانید. مردم براساس این پول برای زندگی شان برنامه ریزی کردند. با بالا رفتن تورم ، دیگر این پول برای آنها ارزشی ندارد. امروز این پول اصلا در زندگی مردم گم شده است.یا باید تعدیلی در قیمت ها ایجاد کرد یا اینکه در حقوق ها افزایش یابد.

 

 رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی اخیرا پیشنهاد کردند خدمت درمانی با مرحله دوم هدفمندی یارانه ها  رایگان شود؟

 با این طرح ها مشکلی حل نمی شود. مشکل جدی است. ما ۷۳ میلون نفر حقوق بگیر ایجاد کردیم، این امر وحشتناک است. باید برای نحوه اجرای فاز دوم فکر جدی کرد.

 

 در گزارش دیوان محاسبات درمورد هدفمندی یارانه ها چه مواردی ذکر شده است؟

 دیوان اعلام کرده در زمینه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تخلفاتی رخ داده است.

 

چه تخلفاتی؟

 در خصوص میزان درآمد و نوع مصرف، مغایرت هایی دیده می شود.

 

 به این ترتیب بحث اجازه مجلس به دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مجلس هشتم می رسد؟

دولت می تواند این موضوع را فعلا مطرح نکند، اما بنا به دلایلی سیاسی می خواهد فاز دوم را اجرا کند. معتقدم  هر دولتی که بعد از این دولت سر کار بیاید، نابود خواهد شد. چون  تمام درآمد مملکت بدون کار کردن باید برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها پمپاژ شود. کار صحیح این است که برای افراد شغل پایدار ایجاد بکنیم و مردم براساس کار خودشان حقوق دریافت کنند. الان تصمیم دولت این است که قیمت سوخت را به قیمت خلیج فارس برسانند. ما این اقدام را غلط نمی دانیم، ولی به شرط اینکه حقوق کارگر و کارمند هم به قیمت فوب خلیج فارس باشد. بعد در این شرایط و وانفسا طرح انتقال آب دریای خزر به حوزه مرکزی ایران را کلید زدند.مگر ۱۸ سال قبل نخواستند این طرح اجرا شود؟ دیدند که این طرح عملی نیست و اگر هم اجرا بشود مملکت به دوشقه تبدیل می شود.
 

ولی دولت این طرح را شروع کرده است؟

 اجرای این طرح، بیش از ۲۰ میلیارد دلار پول می خواهد. مگر شدنی است؟ این اقدام، تبلیغاتی است. اصلا مشایی رئیس جمهور شود، مگر می تواند این طرح ها را به سرانجام برساند!؟

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.