انتقاد غیرمتعهدها از عدم برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در هلسینکی

۱۱م آذر ،

جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عدم برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای در فنلاند، نسبت به عواقب آن بر معاهده NPT و تلاش‌های بین‌المللی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای اخطار داد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در پی انتشار یافتن بیانیه‌هایی توسط آمریکا، روسیه، انگلیس و دبیرکل سازمان ملل در توجیه عدم برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای که بر اساس تصمیم کنفرانس بازنگری سال ۲۰۱۰ پیمان عدم اشاعه هسته‌ای قرار بود در ماه دسامبر در فنلاند برگزار شود، جنبش عدم تعهد ادعاهای مطرح شده در این بیانیه‌ها برای برگزار نکردن کنفرانس مذکور را قویاً رد کرد و ضمن تأکید بر لزوم برگزاری این نشست در سال جاری میلادی، در مورد عواقب عدم برگزاری آن بر اعتبار پیمان عدم اشاعه هسته‌ای و تلاش‌های بین‌المللی در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای اخطار داد.

جنبش عدم تعهد در بیانیه خود، ضمن ابراز تأسف عمیق از انتشار یافتن این بیانیه‌ها و رد بهانه‌های مطرح شده در آنها، مسئولیت کشورهای مذکور و دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس یاد شده در سال ۲۰۱۲ میلادی را یادآوری و اعلام کرد که کوتاهی در برگزاری این نشست قبل از پایان سال جاری میلادی نقض توافق جمعی کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه هسته‌ای متخذه در کنفرانس بازنگری سال ۲۰۱۰ میلادی و در تعارض با قطعنامه ۱۹۹۵ در مورد خاورمیانه خواهد بود.

در این بیانیه حمایت کامل و مکرر سران و وزرای خارجه کشورهای عضو عدم تعهد از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه یادآوری و بر اعتبار کامل قطعنامه ۱۹۹۵ در این خصوص که بخشی جدایی ناپذیر از مجموعه توافقات منتهی به تمدید نامحدود پیمان عدم اشاعه هسته‌ای بوده، تأکید شده و ضمن گوشزد کردن مسئولیت آمریکا، انگلیس و روسیه در این مورد و ابراز نگرانی از تأخیر در اجرای آن، جنبش عدم تعهد خواستار اجرای کامل و فوری این قطعنامه شده است.

این جنبش همچنین در بیانیه خود از تلاش‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی برای آماده‌سازی مقدمات برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و اعلام قصد آنها برای شرکت در این کنفرانس تقدیر و در مقابل از اینکه رژیم اسرائیل با عدم اعلام تمایل خود برای شرکت در این کنفرانس سبب برگزار نشدن آن شده، ابراز تأسف کرده است.

کشورهای عضو عدم تعهد در این بیانیه از رژیم اسرائیل به عنوان تنها غیر عضو پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در منطقه خاورمیانه خواسته‌اند به داشتن سلاح‌های  هسته‌ای پایان داده، بدون هیچگونه پیش شرط و تأخیری به پیمان عدم اشاعه هسته‌ای NPT پیوسته و علاوه بر قرار دادن کلیه تأسیسات هسته‌ای خود تحت نظارت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کلیه فعالیت‌های اتمی خود را براساس قواعد بین‌المللی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای انجام دهد.

لازم به ذکر است تصمیم به برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در کنفرانس بازنگری سال ۲۰۱۰ پیمان عدم اشاعه هسته‌ای اتخاذ و برگزاری آن برای ماه دسامبر در فنلاند برنامه‌ریزی شده بود.

ناظران معتقدند در صورت برگزاری این نشست، رژیم  اسرائیل به عنوان تنها غیرعضو پیمان عدم اشاعه به شدت از سوی ایران و کشورهای عربی برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای خود و پذیرش تعهدات حقوقی بین‌المللی در این زمینه تحت فشار قرار خواهد گرفت.

به سبب اعلام عدم مشارکت در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای توسط رژیم اسرائیل، آمریکا با انتشار یافتن بیانیه ای شرایط جاری در خاورمیانه را مانع برگزاری آن اعلام و تأکید کرده است که از «برگزاری  کنفرانسی که در آن یک کشور تحت فشار و انزوا قرار گیرد، حمایت نخواهد کرد.»

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.