انتقاد نفتی ظریف از همکاری نکردن کشورهای منطقه

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۷۳۳۳۸

انتقاد نفتی ظریف از همکاری نکردن کشورهای منطقه

در دیدار با رییس مجلس عراق مطرح شد؛

انتقاد نفتی ظریف از همکاری نکردن کشورهای منطقه

خبرگزاری ممتاز: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های برخی کشورهای منطقه در قبال موضوع نفت انتقاد کرد.

چهارشنبه ۲۶ آذر – ۰۸:۰۰

به گزارش ایمنا، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از “همکاری نکردن کشورهای منطقه درباره آثار منفی کاهش قیمت نفت” انتقاد کرده است.
سایت بی بی سی فارسی ضمن اشاره به سخنان ظرف در روز گذشته نوشت: آقای ظریف ۲۵ آذر (۱۶ دسامبر) در دیدار رئیس مجلس عراق که به تهران سفر کرده، گفت: «جای تاسف است که کشورهای منطقه در خصوص کاهش قیمت نفت و آثار منفی ناشی از آن همکاری نمی کنند.»
او به نام کشور خاصی اشاره نکرده اما کاملا روشن است که در ماه‌های اخیر ایران و عربستان بر سر کاهش تولید نفت اختلاف داشته‌اند.
ایران خواهان کاهش تولید اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) برای افزایش قیمت است درحالی است که عربستان می‌گوید با کاهش تولید نفت مخالفت است و می گوید بازار قیمت‌ها را متعادل خواهد کرد.
ظرف دو روز اخیر، قیمت نفت خام برنت دریای شمال و سبد نفتی اوپک برای اولین بار از تابستان ۵ سال پیش به این سو به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است.
دبیرکل اوپک گفته است که این کارتل نفتی درصدد آن نیست که با کاهش تولید نفت، قیمت آن را در بازارهای جهانی افزایش دهد.
با وجود آغاز روند کاهش قیمت نفت از اواخر بهار امسال، اعضای اوپک حدود بیست روز پیش در اجلاس این سازمان در وین تصمیم گرفتند که سقف تولید نفت را همچنان در سطح ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارند.
این تصمیم به اتفاق آرای اعضای اوپک از جمله ایران به تصویب رسید، هر چند بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران تلویحا از این تصمیم انتقاد کرد و آن را به نفع بعضی اعضا دانست.
پیش از این نشست آقای زنگنه با هدف مشورت و آنچه تثبیت قیمت نفت خوانده شده بود به کشورهای کویت، قطر و امارت متحده عربی سفر کرده بود اما او به عربستان سعودی، تولید کننده پرنفوذ نفت عضو اوپک سفری نداشت.

Share/Save/Bookmark

– .
Want something else to read? How about ‘Grievous Censorship’ By The Guardian: Israel, Gaza And The Termination Of Nafeez Ahmed’s Blog

خبرگزاری ایمنا – آخرین عناوین سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.