انتقال پیام بدون استفاده از دیالوگ

نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه با حضور “علی علایی” و “عزیز ا.. حاجی مشهدی” در جشنواره فیلم تهران انجام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگارن به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، در جلسه دوم نشست نقدو بررسی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران که در سالن دو پردیس سینمایی ملت برگزار شد، فیلم‌های روز دوم توسط مجری، منقد و کارگردان فیلم‌ها با همراهی حضار جلسه بررسی شد.
در ابتدای جلسه “عزیزاله حاجی‌مشهدی” منتقد مهمان با اشاره به این نکته که در سا‌‌‌ل‌های اخیر خوشبختانه فیلمسازان کوتاه بیشتر به نظریه‌پردازی‌ها مقید شده‌اند و اصول را جدی‌تر می‌گیرند،گفت:  تفاوت نسل جدید و نسل قدیم فیلمسازی را در این دانست که در سال‌های گذشته فیلمسازی کوتاه بیشتر از سر شوق و عشق به فیلمسازی بود، اما در سال‌های اخیر سواد آکادمیک و نگاه اصولی به اثر در بین فیلمسازان بیشتر شده است.
وی در ادامه افزود: عدم تحقیقات  فیلمسازان کوتاه، در برخی فیلم‌ها که به عنوان مثال به کسب و کار یا آیین در اقلیم و منطقه خاصی می‌پردازد و از طرفی عدم توجه کافی به بحث اقتباس نیز  از نکاتی است که  از عوامل ضعف فیلمسازان نسل جدید محسوب می‌شود.
 پس از صحبت‌های اولیه “حاجی‌مشهدی” مرور آثار کارگردانان مختلف روز دوم آغاز شد. در بررسی آثار فیلم‌هایی چون “جعبه‌ها” به کارگردانی احسان جعفری، “روز – خانه – داخلی” به کارگردانی حمید شاهمرادی، “عروس جمعه” به کارگردانی محمد سلیمی‌راد، “آوای دلتنگی” به کارگردانی منیژه سراج و “کوکی، پنجه، شیار” به کارگردانی حسین حجتی‌نژاد، کوروش شیرآلی و احسان زیورعالی مورد بررسی قرار گرفتند که از بین آنها کارگردانان فیلم‌های “عروس جمعه”، “آوای دلتنگی” و “کوکی، پنجه، شیار “در جلسه حضور داشتند و در مورد فیلم‌های خودشان صحبت‌ کردند.

*در حاشیه نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران
اولین حاشیه مهم جلسه دوم، این بود که با تغییر ساعت آغاز به کار جلسه از ۲۰:۳۰ به ۲۱ تعداد کسانی که در جلسه حضور داشتند به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد به اندازه‌ای که تقریبا سالن پر از مخاطب شده بود ولی به گفته “علایی”، مجری جلسه تعداد اندک مخاطبان نشست اول بیشتر از نشست دوم در بحث‌ها و گفت‌وگوها مشارکت می‌کردند.
حاشیه دوم هم اختصاص داشت به حضور “رهبر قنبری” فیلمساز پیشکسوت فیلم‌های کوتاه در جلسه روز دوم که در بین مخاطبان نشسته بود و وقتی مخاطبان ، مجری و منتقد جلسه فهمیدند که این فیلمساز در سالن حضور دارد با تشویق فراوان به او خیرمقدم گفتند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.