انتقال گاز ایران به عراق سال آینده آغاز می شود

وزیر نفت از پایان عملیات ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به عراق تا پایان سال آینده خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، رستم قاسمی روز گذشته در جریان بازدید از شرکت ملی گاز گفت: علاوه بر قراردادهایی که برای صادرات گاز به کشورهای پاکستان و عراق منعقد شده است، مجوز ترانزیت گاز از خاک ترکیه به اروپا نیز گرفته شده است.

بر پایه این گزارش، وزیران نفت ایران و عراق همراه با همتای سوری خود،‌ سال گذشته تفاهمنامه سه جانبه گازی را برای تامین بخشی از نیازها و انتقال گاز ایران به اروپا از خاک خود امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه قرار شد روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز از طریق مرز ایلام برای تامین سوخت نیروگاه های المنصوره و بغداد به این کشور صادر شود.

وزیر نفت همچنین گفت: با اجرای طرح های توسعه فازهای پارس جنوبی که هم اکنون ۵۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید گاز در کشور به دو برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب برای افزایش صادرات گاز گام بر می داریم.

وی با تاکید بر این که مصرف گاز در کشور بایستی منطقی شود، گفت: مصرف گاز در ایران در مقایسه با سایر کشورها بالا است و بایستی با منطقی شدن قیمت ها بتوانیم میزان مصرف را نیز منطقی کنیم.

وزیر نفت در باره استفاده از توان داخلی برای تامین کالاهای مورد نیاز صنعت نفت، گفت: با توجه به توانمندی بالای سازندگان داخلی و حمایت صنعت نفت از آنها، در آینده ای نه چندان دور با استفاده از توان داخلی می توانیم نیاز خود را در همه زمینه های توسعه ای و تولیدی تامین کنیم.

قاسمی، سپس با تشریح وضعیت موجود، کنترل هزینه ها و صرفه جویی و حذف هزینه های غیرضروری را مورد تاکید قرار داد.

وی با تاکید بر دریافت مطالبه های شرکت ملی گاز ایران از کارخانه های مقروض گفت: این کارخانه ها در مقابل دریافت گاز مصرفی خود بایستی همه دیون خود را نیز به طور کامل پرداخت کنند تا مشکلی برای صنعت گاز کشور پیش نیاید؛ چرا که این حق دولت و جزیی از بیت المال است؛بنابراین براساس بخشنامه های دولتی نسبت به دریافت این مطالبه ها بر اساس قانون اقدام لازم انجام می شود.

وزیر نفت با بیان این که برخورد مناسب با ارباب رجوع بایستی همواره در دستور کار باشد، افزود: کارکنان صنعت گاز کشور نیز که با مردم در ارتباط مستقیم هستند، بایستی در این زمینه آموزش های لازم را ببینند، ضمن آن که شاخص رضایتمندی مردم از صنعت نفت، رضایت ایشان از عملکرد و اقدام های شرکت ملی گاز ایران است.

وی در ادامه با اشاره به این که برخی کشورها تلاش می کنند صنعت نفت ایران را از توسعه بازدارند، اظهار داشت: در این زمینه هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا که این صنعت عظیم با استفاده از نیروهای دانشگاهی و متخصص خود، بدون توقف به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

وی با تشکر از صنعت گاز کشور در توسعه گازرسانی به بخش های مختلف در طول سه سال اخیر گفت: شرکت ملی گاز ایران به دلیل ارتباط مستقیم با مردم مسئولیت بسیار مهمی را برعهده دارد، و ضروری است هرگونه اقدامی برای افزایش سطح رضایتمندی مشترکان گاز طبیعی انجام دهد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.