انتقال یک قلاده پلنگ ایرانی به باغ وحش تهران + فیلم

هفته گذشته یک قلاده پلنگ ماده از پارک پردیسان تهران به باغ‌ وحش ارم منتقل شد. مدیر باغ وحش ارم تهران می‌گوید: این پلنگ ماده که اسمش «ماوی» است در خرداد ماه امسال درحالی‌که تنها دو ماه داشت از شکارچیان در شهرستان میانه آذربایجان شرقی کشف و ضبط شد.

امیر الهامی به ایسنا می‌گوید: «ماوی» به دلیل اینکه در سن دو ماهگی از طبیعت جدا شده بود امکان بازگشت مجدد به زیستگاه را نداشت. به همین دلیل پس از کشف و ضبط به پارک پردیسان تهران منتقل شد.

باغ وحش ارم تهران پیش از این نیز یک قلاده پلنگ نر ایرانی را از کشور پرتغال به ایران منتقل کرده بود تا تحت اجرای برنامه EEP تکثیر شود و بتواند با پلنگ ماده این باغ‌وحش جفت‌گیری کند اما پلنگ ماده هنوز موفق به بارداری نشده است.

الهامی در پاسخ به این پرسش که هدف باغ وحش تهران از انتقال گونه‌های مختلف چه از داخل و چه از خارج از کشوراز جمله شیرهای ایرانی به این باغ وحش چیست، تصریح می‌کند: هدف ما تکمیل گونه‌های بومی کشور در باغ وحش ارم تهران است. ما در داخل کشور گونه‌های زیادی داریم که نمونه آن‌ها را درباغ وحش نداشتیم حتی برخی مراجعه‌کنندگان از ما می‌پرسیدند که چرا برخی از گونه‌هایی که در طبیعت است مانند هوبره را در باغ‌ وحش ندارید؟ بنابراین ما از سازمان حفاظت محیط زیست خواستیم که چنانچه این گونه‌ها را در اختیار دارد به باغ وحش تهران منتقل کند.

مدیر باغ وحش ارم تهران در ادامه می‌گوید: در حال حاضر یک جایگاه ۴۰۰ متر مربعی برای این پلنگ ماده در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه به سن بلوغ نرسیده باید به صورت انفرادی زندگی کند.

الهامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا جفت‌گیری پلنگ نر و ماده موجود در این باغ وحش موفقیت‌آمیز نیست، می‌گوید:  پلنگ نر را حدود دو سال است که به کشور منتقل کرده‌ایم. حدود یک سال زمان برد تا آن را به پلنگ ماده معرفی کنیم و آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم. در حال حاضر نیز چندین بار جفت‌گیری داشتند اما هنوز نمی‌دانیم که این جفت‌گیری موفقیت آمیز بوده یا خیر.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید رنج انتقال از یک محیط به محیطی دیگر را به این حیوانات منتقل کنیم، اظهار می‌کند: ما از گونه‌هایی نگهداری می‌کنیم که امکان بازگشت به طبیعت را ندارند. از سوی دیگر درحال حاضر در باغ وحش تهران دامپزشک مستقر داریم و وضعیت حیوانات به‌طور مرتب کنترل می‌شود همچنین سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر این موضوع نظارت می‌کند.

 به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، پیش از این باغ وحش تهران سابقه خوبی در نگهداری از حیات وحش نداشت. مرگ ببرهای سیبری در این باغ وحش به علت مشمشه مثالی برای این موضوع است اما مدیر باغ وحش ارم تهران می‌گوید که در زمینه نگهداری از این حیوانات هیچگونه نگرانی وجود ندارد. کارشناسان و افراد مختلف هر زمانی که بخواهند می‌توانند از این حیوانات بازدید کنند.

مراسم رونمایی از این پلنگ ۱۰ ماهه ایرانی در باغ وحش ارم تهران درحالی امروز برگزار شد که حضور رسانه‌ها و دوربین‌ها باعث وارد شدن استرس زیاد و ترس این گونه شده بود که این موضوع کاملا از علائم حرکتی او قابل تشخیص بود. الهامی در پاسخ به این انتقاد که چرا باغ وحش تهران این گونه مراسم‌ها را بی سر و صدا و به دور از شوی رسانه‌ای برگزار نمی‌کند که تا به حیوان از نظر روحی آسیب کمتری وارد شود، می‌گوید: برای دوستداران حیات وحش مهم است که بدانند سرنوشت این توله پلنگ چه شده است. ما برای اینکه این اطمینان را به آن‌ها بدهیم که گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله این پلنگ ایرانی در محیط مناسبی نگهداری می‌شوند از رسانه‌های مختلف دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.